Belugalinser med sparris och pocherat ägg – Food Pharmacy

Food Pharmacy, Recept

Post image
fav

Belugalinser med sparris och pocherat ägg

fav

Kokt, stekt, grillad, hyvlad – sparris är gott till allt! Det här är en riktigt somrig snabblunch med sparris och belugalinser. Receptet kommer från Cina Risberg och hennes nya kokbok “Lunch hemma – Snabba solorätter utan svinn”.

När pandemin kom och fler började jobbade hemma var det många som tyckte att de saknade både inspiration och tid för att laga något annat än det som kan värmas i mikron. Då startade Cina sin blogg Lunch hemma med svinnsmarta luncher för livsnjutare. Och eftersom belugalinser är lite av en favoritlins i Food Pharmacys kök så föll vi pladask för det här underbara receptet.

Cina tipsar också om följande varianter:

* Koka sparrisen i lättsaltat vatten i 3 minuter och lägg i kallvatten i 1 minut.

• Pecorino, feta- eller Västerbottensost istället för parmesan.

• Några droppar balsamvinäger istället för citronjuice.

• Du kan också ta en bit bröd och steka i olja och göra en sparrismacka istället.

Print

Belugalinser med sparris och pocherat ägg

  • Av : Cina Risberg c/o Food Pharmacy
  • Portioner : 1 1x
Scale

Ingredienser

1 dl torkade belugalinser

1 ägg

1 tsk ättiksprit

1 knippe sparris

juice från 1/2 citron

2 msk riven parmesan

olivolja till stekning och servering

salt och svartpeppar

Instruktioner

Koka linserna enligt instruktionerna på förpackningen. Knäck ägget i en liten kopp och häll över ättikan. Låt stå medan du fixar med resten.

Bryt av sparrisen så att du får bort den sega biten. Känn med fingret var stjälken går från hård till mjuk och bryt av där. Stek sparrisen i olivolja på ganska hög värme i 3–4 minuter. Samtidigt kokar du upp vatten till ägget. Det ska täcka ägget ordentligt, ungefär 7 centimeter brukar vara lagom.

När sparrisen är klar lägger du upp den tillsammans med linserna på tallriken. Sedan är det dags för ägget. Häll ner det tillsammans med ättikan direkt i det kokande vattnet och sänk värmen. Låt ägget sjuda (inte koka) i 3 minuter. Fiska upp det med en hålslev och lägg ovanpå sparrisen. Pressa citron och ringla olivolja över rätten, toppa sedan med riven parmesan och peppar.

Fotograf: Ulrika Pousette

Årets julklapp?

175 makalöst goda recept för en lite mer hälsosam vardag efter helgerna

KÖP DEN HÄR

Dela

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0

Tillagd i varukorgen

Du har inga produkter i varukorgen.