Retuscherar ni inte era modellbilder? Men hur kan ni då sälja? – Food Pharmacy

Hudvård med Johanna Gillbro

Post image

Retuscherar ni inte era modellbilder? Men hur kan ni då sälja?

I början av sommaren hände något fantastiskt! Vår design för Skinome vann ett prestigefyllt pris i ADC Awards för kreativ design i New York. Priset som jag förstår det är motsvarigheten till modevärldens Guldknappen.

Snabbt blev våra eminenta designers Julia och Shila, som tillsammans utgör Opposite House, kontaktade av de stora hudvårdsbolagen och blev inbjudna bland annat till ett av världens största hudvårdsbolag. Under en workshop berättade Julia & Shila bland annat att vi på Skinome inte retuscherar våra modellbilder. Vi tog nämligen ett beslut när vi startade Skinome att vi vill vara transparanta i allt vi gör. Vårt fokus är ju att hjälpa människor till bättre hudhälsa, inte att sälja en ouppnåelig dröm som tyvärr många andra företag gör. Innan vi valde Skinome som namn, arbetade vi faktiskt med Transparent Laboratories som arbetsnamn. Detta gäller även vår kommunikation och beslutet togs att aldrig retuschera våra modeller.

När Opposite House berättade detta under workshopen kom snabbt frågan upp om hur det oretuscherade togs emot av kunderna. Jag vet inte hur många gånger jag har fått frågan från både företag och andra aktörer. Om ni inte retuscherar modellbilderna, hur går det då med försäljningen? Säljer ni några produkter?

Detta är ganska träffande för den värld vi befinner oss i nu. Även om vi kanske vet att reklamen som vi ser är retuscherad så dras vi ändå med. Vi blir lockade av produkter och löften om en vackrare, hälsosammare eller yngre hud.

Retuschering och förvrängd verklighet har tidigare varit något som företagen ägt men detta har ju blivit desto vanligare även i vårt vardagliga liv. Enligt en ny studie så rapporterade 90 % av unga kvinnor att de använde filter eller redigerade sina bilder som de lägger upp på sociala medier för att se ut som om de hade vitare tänder, vägde mindre eller få till andra fysiska förändringar.

Med sociala medier, som blivit ett av de viktigaste sätten att se människor under pandemin, kan de orealistiska skönhetsstandarderna som presenteras vara ännu mer skadliga för människors självkänsla. Och det verkar tyvärr komma i kapp oss nu. I Stockholm har det antal patienter som söker specialiserad ätstörningsvård fördubblats under 2021.

Vad händer med vår självbild när vi matas med bilder på det perfekta, omänskliga utseendet? Redan 2020 när jag var med i produktionen av SVT’s dokumentärserie ”Sanningen om Hudvård” slogs jag av att många av deltagarnas självuppfattning skiljde sig från verkligheten. Unga, vackra tjejer och killar som pratade om sina hudproblem som innefattade rynkor, flammig hud, oljig hud eller röd hud som exempel. Dessa hudproblem påverkade mångas vardagliga liv och gjorde att man distanserade sig samtidigt som självkänslan påverkades. När vår hudkamera, som tog bilder på huden i 3D och analyserade ca 30 olika parametrar fick göra jobbet, så såg man många gånger inga av dessa självupplevda hudproblem, dvs huden var helt normal, frisk och hade inte en enda rynka (det brukar man inte heller ha när man är 25). Deltagarna var ofta mycket förvånade när jag visade bilderna. 

Vi har alltså med stor sannolikhet, genom att bli matade med en felaktig bild av verkligheten, satt på oss nya glasögon att se på oss själva och dessa nya glasögon är tyvärr allt annat än snälla.

Att visa upp sitt sanna jag för världen – både det som vi själva uppfattar som bra och dåligt – gynnar alla. Vi skulle alla må bra av lite mer verklighet och sanning i såväl produktreklam som i Instagramflödet. Kanske dags att starta en liten revolution, vem vågar vara med? 😊

Tips är att kolla in hashtagen #skinpositivity på Instagram.

Dela

0

Tillagd i varukorgen

Du har inga produkter i varukorgen.