Finns manlig menopaus? – Food Pharmacy

Maria Berglund Rantén

Post image

Finns manlig menopaus?

Enligt många organisationer så är tillståndet andropaus, dvs den manliga övergångsåldern, inte erkänt som en diagnos i den bemärkelsen som när en kvinna går igenom sin menopaus. Däremot om man söker på andropaus så kan man läsa liberalt om begreppet. Då omkring 30% av män från 50 års ålder lider av andropaussymptom vill jag gärna belysa detta ämne.

Tyvärr skrivs det på tok för lite om manlig hormonhälsa. Även jag borde få smisk på fingrarna för jag har aldrig tidigare under mina snart 18 år som terapeut skrivit om detta. Manlig hormonhälsa är inte bara viktigt för män utan för oss alla.

Hälsa skapas ihop!

Män går inte igenom en menopaus som kvinnor gör när hormonerna sjunker under en kortare period för att vi inte längre ska kunna få barn. Mäns symptom uppkommer inte på grund av ett plötsligt dropp i testosteronnivån, MEN att de utvecklar vissa symptom som liknar en övergångsålder stämmer garanterat in på många. En hel del män utvecklar nämligen specifika andropaussymptom när de är runt 40/50+års åldern och det kan bland annat visa sig som:

  • Minskad sexlust
  • Impotens/erektil dysfunktion
  • Färre spontana morgonstånd
  • Humörsvängningar och lättirritation
  • Depression och apati
  • Minskad muskelmassa och oförmåga att kunna träna effektivt och bygga muskler
  • Större mage, lår och mansbröst
  • Sömnlöshet 
  • Trötthet
  • Försämrad kognition, koncentration och minne
  • Vallningar och svettningar

Dessa symptom kan tveklöst påverka vardagen och mäns välmående så det är viktigt att hitta de bakomliggande anledningarna för att se hur man bäst kan rädda upp den manliga situationen. 

Som jag skrev innan droppar mäns testosteronnivåer inte likt en kvinnas hormoner vid en viss ålder. Istället dalar sakta testosteronet med cirka 1-2% per år från 30-års ålder, så när mannen är runt 45/50 år har testosteronnivåerna blivit betydligt lägre och det är då man brukar upptäcka andropaussymptom. Ordet andropaus hade i viss mån kunnat döpas om till ’’testosteronbristsyndrom’’ eller ’’androgenbrist’’ men som vanligt är det inte bara brist på normala testosteronvärden som kan orsaka de klassiska andropaussymptomen utan, surprise surprise, så är livsstilsfaktorer största boven till mäns lidande.  

Ofta går låga testosteronhalter obemärkt förbi då testosteron och andra manliga hormoner inte testas regelbundet. Äldre män testas oftare men om tester gjorts årligen från en yngre ålder skulle variationer och avvikelser upptäckas tidigare. Oavsett om andropaussymptom är orsakat av livsstilsfaktorer eller minskat testosteron så kan man göra något åt det. Funktions- och livsstilsmedicin strävar alltid efter att adressera grundorsakerna till varför obalans finns. Det är inte alltid så enkelt som att få testosteronbehandling och alla problem försvinner. Är grundorsakerna triggers i din kost eller livsstil så fungerar testosteronbehandling inte lika bra. Nedan är strategier som kan påverka grundorsakerna till obalanser i mäns sexhormoner.

Bygg muskler och träna lagom!

Forskning visar att styrketräning och muskelbyggande ökar testosteronhalterna i kroppen. Givetvis är träning rent allmänt hälsosamt men om vi ska försöka pinpointa testosteron så är det just byggandet av muskler som är det bästa. Pulsträning mixat med styrketräning är också väldigt bra. Överdriven lång kardioträning kan ha negativ effekt på testosteronet då kroppen sätts i stress under lång tid. Studier visar att smala män som tränar överdrivet har mindre spermier än överviktiga män.

Nå en normal vikt!

Övervikt leder till systemisk inflammation och påverkar balansen av mäns sexhormoner. Ju mer inflammation desto mer aromatiseras testosteronet, dvs testosteronet omvandlas till östrogen. Nu börjar mannen få liknande former som är typiska för kvinnor – nämligen mansbröst, större höfter/lår och kan känna sig mer gråtmild. Aromatas, dvs enzymet som omvandlar testosteron till östrogen, kan triggas igång av flera inflammatoriska källor. Aromatas finns i vårt fett, vilket betyder att en man som är överviktig har större risk för att lida av östrogendominans. Träna, ät hälsosamt, utöva periodisk fasta, sov och sluta stressa, så återställs balansen i sexhormonerna.

Sluta inflammera!

Det finns ett brilliant ord på engelska som heter ’’Inflammageing’’ – dvs your age when you are inflamed. Inflammation är roten till det flesta kroniska symptom och förtidigt åldrande och det gäller att finna grundorsakerna till varför just du inflammerar. Fråga dig: vad i min kost och livsstil är ohälsosamt och hur kan jag korrigera detta?

Spermier produceras av Leydigceller i testiklarna. Dessa celler är extra känsliga för kronisk inflammation, vilket tyvärr förstör dem och hindrar nya Leydigceller från att produceras. Detta sänker testosteronproduktion och den man som söker testosteronterapi kommer initialt känna sig bättre men om grundproblemet till inflammationen kvarstår kommer andropaussymptomen tillbaka.

Nå ett naturligt Zen!

Kronisk stress och höga kortisolvärden är en STOR hormonrubbare. Stress är inte bara vanliga yttre faktorer som deadlines, dåliga finanser, relationsproblem, jobbiga chefer, arbetslöshet mm, det är också inre faktorer som blodsockersvängningar, kroniska sjukdomar, symptom och autoimmunitet, inflammationer, kroniska infektioner, anemi och näringsbrister. Många människor lider tyvärr av både inre och yttre stressfaktorer och dessa måste hanteras på bästa sätt. Det går till exempel inte att vila sig i form om du har näringsbrister eller anemi så en multifaktoriell tillvägagångsätt är att föredra där alla orsaker adresseras. 

Sov!

En hälsosam dygnsrytm där man somnar mellan 21.30 – 22.30 och sover i 7-8 timmar är något de flesta mår bäst av. Sömnen innan midnatt är exceptionellt återhämtande och läkande för både kropp och hjärna. 

Ät nyttigt!

Min kostcirkel är modifierad och innehåller betydligt mer grönsaker än det man fick lära sig i skolan. Sträva efter att äta 50% (i volym) olika typer av grönsaker, bär och frukt i regnbågens färger. Då får du i dig massvis av flavonider, antioxidanter och fiber. Ät bra med rent protein, jag brukar rekommendera 1-1,5 g per kg kroppsvikt. Begränsa stärkelsekolhydrater och synligt/gömt socker (inklusive fruktsocker). Beroende på ålder och hur mycket du tränar brukar de flesta vuxna klara sig på relativt lite stärkelsekolhydrater – prioritera rotfrukter, böner, linser och de naturligt glutenfria grynen. Toppa upp med hälsosamma fetter från nötter, fröer, avokado, olivolja, kokosolja och avokadoolja. Komjölk är speciellt utformat för kalvar så låt dem dricka det. 

Näringsämnen!

Det finns många näringstillskott och näringsämnen som kan hjälpa till att stötta hormoner, dämpa inflammationer och sänka aromatasenzymet. För mer detaljerade råd om detta ber jag dig boka in en konsultation då vi gärna vill få det rätt och gör en väldigt detaljerad sjukdomshistoria. 

Sist vill jag nämna att många män är blyga eller skäms över att prata om impotens, minskat morgonstånd och sänkt sexlust. Hjälp era män att få koll på sina manliga hormoner och sin hälsa. Vill du ha hjälp med att testa dina sexhormoner, eller andra biomarkörer för den delen, är det bara att höra av sig så hjälper vi gärna till. 

Årets julklapp?

175 makalöst goda recept för en lite mer hälsosam vardag efter helgerna

KÖP DEN HÄR

Dela

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0

Tillagd i varukorgen

Du har inga produkter i varukorgen.