Fråga doktorn: Kvinnliga hormoner – Food Pharmacy

Food Pharmacy

Post image

Fråga doktorn: Kvinnliga hormoner

“Hej, som kvinna känner jag mig ibland förbisedd när det gäller hälsorelaterad forskning, då mycket av forskningen traditionellt har fokuserat på män. Jag befinner mig i klimakteriet,  Kan du ge mig råd om hur jag som kvinna kan optimera min hälsa under den här tiden? Vad behöver man göra för att må bra?”

Hej!

Tack för din viktiga fråga om kvinnors hälsa och hur man kan optimera den, särskilt med tanke på den utmaning som forskningens fokus på män kan utgöra. 

Först och främst är det viktigt att erkänna att kvinnor och män har olika fysiologiska behov och hormonella system, och därför måste vi närma oss vår hälsa på olika sätt. Gällande hormonbalans är det viktigt för kvinnor att vara medvetna om sin menstruationscykel i allmänhet och de hormonella förändringar som sker under olika faser av cykeln, detta för att man sedan lättare kan förstå sin kropp och om hormonerna är i obalans (för de som blöder kan en app vara till hjälp där man kan tracka sin cykel).

Tecken på en hälsosam menstruationscykel inkluderar en regelbunden cykel längd på 21-35 dagar, en normal blödningstid på 2-7 dagar med en normal mängd blodförlust, frånvaro av svåra smärtor och symtom som kraftiga kramper eller ovanligt tunga blödningar, samt en stabil hormonell balans som stöder ägglossning och en normal lutealfas. 

Klimakteriet är en övergångsperiod i en kvinnas liv som kan medföra en rad utmanande fysiska och emotionella förändringar. Denna fas markerar slutet på kvinnans fertila år och man slutar blöda. Åren innan en kvinna slutar blöda gå hon in i förklimakteriet, vanligast runt 40-45 års åldern, fast denna fas kan även börja innan. I förklimakteriet börjar man  producera mindre hormon såsom östrogen och progesteron. Detta stadium kan medföra oregelbundna menstruationer, värmevallningar, sömnproblem och humörsvängningar. Förklimakteriet varierar i längd och är en naturlig del av en kvinnas liv innan hon går in i klimakteriet.

En näringsrik kost är grunden för att hantera klimakteriets utmaningar. Livsmedel rika på kalcium och vitamin D är avgörande för att upprätthålla benhälsan och förebygga osteoporos. Livsmedel med högt innehåll av omega-3-fettsyror, som fet fisk och linfrön, kan minska frekvensen av värmevallningar och stödja humöret. Dessutom är en kost rik på fytoöstrogener, såsom linfrön, rödklöver och vissa baljväxter, visat sig mildra vissa klimakteriesymptom genom att efterlikna östrogenets effekter i kroppen. Magra proteinkällor, fullkorn, frukt, grönsaker och hälsosamma fetter (såsom avokado, olivolja och nötter).

För att balansera hormoner naturligt är det också viktigt att fokusera på en hälsosam livsstil med motion, tillräckligt med sömn och stresshantering. Denna sammansättning fungerar som elixir för hormonell hälsa. 

När det gäller kosttillskott finns det flera som kan vara särskilt fördelaktiga för kvinnor. Ett av de viktigaste kosttillskotten är omega-3-fettsyror, som kan hjälpa till att balansera inflammation och stödja en hälsosam hormonproduktion. Andra viktiga kosttillskott inkluderar magnesium, zink och B-vitaminer, som alla spelar en roll i hormonell hälsa och energimetabolism. Under vinterperioden är det också viktigt att hålla optimala nivåer vitamin-D.

En av de viktigaste komponenterna för kvinnors hälsa genom livet är regelbunden vård och förebyggande hälsokontroller. Detta inkluderar regelbundna besök hos vårdgivare för hälsoundersökningar, gynekologiska kontroller, mammografier och andra screeningsprov för att upptäcka eventuella hälsoproblem i tid och vidta åtgärder för att förebygga sjukdomar och främja övergripande hälsa och välbefinnande. När man gjort allt som man kan med kost och livsstil men fortfarande inte mår bra, kan det vara skönt att få stöd av en kunnig läkare som kan hjälpa med hormon preparat.

Anette, nutritionist på 2Heal

Dela

0

Tillagd i varukorgen

Du har inga produkter i varukorgen.