Professor Stig

Post image

Jag äter det som du kastar.

Ikon_professorns_spalt

Sista måndagen i oktober, och dags för professor Stig Bengmarks fjärde krönika. I dag lär han oss varför vi ska äta upp hela kärnhuset i äpplet och inte hiva rödbetsblasten i soptunnan. En tänkvärd text som gynnar både mikrobiotikan, hälsan, miljön och plånboken (och som resulterat i ett blastrecept på bloggen nu i veckan). Trevlig läsning!

Tänk dig för nästa gång du slänger skrutten.

Alla tänker nog inte på att nyttigheterna i frukt och grönsaker inte är så jämnt fördelade som man kan tro. Om man t ex studerar ett sädesslag som vete, så kan man grovt dela in det i skal, mjöl och grodd. Skalet, som skall skydda kornet mot angrepp utifrån, är av naturen försett med rikligt av fibrer och antioxidanter. Också grodden, som skall placeras i jorden och ge upphov till en stor planta, är rikligt försedd med mängder av nyttigheter. Mjölet däremot, som egentligen inte innehåller några nyttigheter alls, utgör bara tomma kalorier. Trots det har människan genom årtionden vant sig vid att bara ta tillvara på mjölet för egen del, och ge bort mycket av skalet/kliet till grisarna för att de skall få ordning på sina magar, och mycket av groddarna till minkarna för att de skall få glansiga, fina pälsar.

Likadant är det med många av de frukter som vi äter till vardags. Det nyttiga sitter i de delar vi ofta låter bli att äta, i kärnorna och kärnhuset i t ex apelsinerna, melonerna, päronen och äpplena, och kan med framgång tas till vara på i t ex gröna smoothies.

Släng inte blasten!

En annan sak som vi inte ska slänga i soptunnan är blasten på våra rotfrukter. Det föreligger nämligen en mycket stor skillnad i innehåll mellan rotfrukter och dess blast, och blasten uppvisar en påtaglig fördel: lägre kaloriinnehåll, lägre fett- och sockerinnehåll och mångdubbelt större innehåll av viktiga mineraler och vitaminer.

Webb
Nutrienter illustrerat för rödbeta, men skillnaderna är desamma också när man studerar andra rotfrukter.

Hälsofördelarna av att äta mer av det som växer ovan jord än under jord understryker att vi faktiskt bör föredra rotfruktens blast framför själva rotfrukten, eller åtminstone ta till vara så mycket det bara går av blasten när möjligheten bjuds.

Blasten måste ätas snabbt. Eller frysas.

Blasten tappar emellertid mycket snabbt sin spänst och sitt innehåll av antioxidanter. Studier på sallad visar att antioxidantkapaciteten (ORAC) minskar med hälften redan 30 minuter efter att salladen skiljts från sin rot. Därför bör den avskilda blasten omgående stoppas i munnen eller läggas i frys och förvaras där till den äts.

Djupfrysta ärtor, som är extremt näringsrika, fryses in redan på fältet när de skördas – en metod som borde användas för många fler sorter av grönsaker. Djupfrysning överlag tycks bevara såväl både näringsvärde och antioxidantkapaciteten relativt väl (dock med några undantag). Jäktade föräldrar kan med andra ord i sina smoothies med fördel använda frysta grönsaker av olika slag, som alltid är nära till hands och oftast billigare än färska.

Vi lever i spännande tider.

Kanske kommer den dag då vi fryser sockerbetsblasten redan på fälten och säljer som människoföda, medan betan istället får bli ”koföda”. Kanske kommer också den dag då övriga bönväxter och fröer inte längre torkas innan de blir människoföda, utan fryses in på fälten innan de skickas till livsmedelsbutikerna. Vi lever i spännande tider!

Dela

Kommentarer

  1. Hej! Först och främst – tack för en ytterst grym blogg! Ni lyckas förklara något väldigt komplicerat på ett enkelt och roligt sätt, samt tar upp information som för övrigt att förvånansvärt svårt att på egen hand få tag på. Halleluja, detta är mycket efterfrågat!

    Gällande kärnhus och sånt, jag har för mig att jag en gång läst att kärnan i körsbär är giftig, stämmer det? Hur vet man för övrigt vilka frukters kärnor går att äta och vilka ska inte ätas?

    En annan lite mer allmän fråga – jag har testat några av de recept ni lagt ut och även om jag aldrig riktigt fått till det med råkost så har dessa varit alldeles fantastiska! Jag har även börjat fixa egna juicer, där flera recept likt era innehåller citron eller annan syrlig frukt. Mina tänder gillar inte riktigt detta, men samtidigt vet jag att resten av kroppen hurrar. Har ni något tips på hur jag kan fortsätta förbruka syrliga frukter för kroppens bästa, samtidigt som jag låter mina tänder må bra?

    Återigen, tack för en fantastisk blogg!

  2. Hej!
    Tack för en fantastiskt blogg och underbara recept!
    Som allergiker ( tål inga kärn-, sten- eller rotfrukter och inte heller nötter i rå form) är jag kraftigt begränsad när det gäller att äta råkost. Har ni några tips på vad jag kan göra? Äter redan glutenfritt , mjölkfritt och vegetariskt.
    Mvh

  3. Josefin skriver:

    Till Jenna:
    Om du dricker din juice med sugrör så skyddar du tänderna mer än om du dricker direkt ur glaset.

  4. […] av poängerna med att äta blast ifrån exempelvis morötter och rödbetor är blastens höga näringsinnehåll. Blasten kan till och med vara nyttigare än den del av grönsakerna vi vanligtvis äter. Godast […]

Kommentera

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.