Professor Stig

Post image

Kronisk inflammation och sjukdom börjar i tarmen.

Ikon_professorns_spalt

Så, det är måndag igen och dags för professor Stig Bengmarks andra krönika. Ni som läste hans förra krönika minns kanske att Stig avslutade med att säga att kronisk inflammation börjar i tarmen, och i dag tänker han förklara vad sjutton han menade med det. Trevlig läsning!

Matens grad av raffinering bestämmer var den tas upp av kroppen

All mat vi äter lämnar förr eller senare tarmen och går in i blodet för transport till kroppens celler. Så långt allting gott. Frågan är bara var i tarmen maten tas upp – redan i tunntarmen eller 3-4 timmar senare i grovtarmen?

Ju längre maten får stanna i tarmen desto bättre, och det är matens grad av raffinering som bestämmer var den tas upp av kroppen. Mat som behandlats industriellt, antingen redan av livsmedelsindustrin eller – ännu vanligare – i det egna köket, är så bearbetad att den tas upp redan högt upp i tunntarmen. Och det är inte till fördel för kroppen.

Den oraffinerade maten däremot – råa frukter, grönsaker och rotfrukter – är så svårsmält att den till sin huvuddel transporteras den 3-4 timmar långa vägen som det tar ner till grovtarmen, där den bryts ner av tarmfloran (mikrobiota). Detta är alltid önskvärt. Under miljontals år har denna väg varit helt dominerande och cirka 80 % av den mat som då åts togs upp i kroppen på detta sätt.

Så, varför är det bättre att maten tas upp i grovtarmen?

När den oraffinerade och mer svårsmälta maten når grovtarmen ger den också näring till en omfattande, hälsobringande flora av godartade bakterier, samt ger floran av godartade bakterier möjlighet att föröka sig. Det här gör att floran av godartade bakterier kan utföra sina livsviktiga funktioner som är absolut nödvändiga för optimal hälsa:

* Undertrycka eventuell dominans av elakartade sjukdomsbringande bakterier. Om de elakartade bakterierna i stället får dominera ostört skickar de in gifter i kroppen eller tar sig till och med själva in i kroppen. Där skapar de inflammation med åtföljande fetma och akuta och kroniska sjukdomar.
* Stimulera immunförsvaret. Större delen av immunförsvaret sitter i tarmarna – här produceras huvudparten av kroppens immunglobuliner och här ”skolas” kroppens immunceller för funktion runt om i kroppen.
* Frisätta nyttiga ämnen från de plantor vi äter som t ex en mängd korta fettsyror, aminosyror, vitaminer och antioxidanter, som tas upp och kommer kroppen tillgodo.
* Tillföra kroppen energi bl a socker, men nu i takt med kroppens behov – ”slow release” – istället för på det chockartade sätt som sker när sockret äts som raffinerat och då tillförs i stora mängder högt uppe i tunntarmen.

Varför är det så dåligt att maten tas upp redan i tunntarmen?

Om maten istället tas upp redan i tunntarmen går man miste om alla hälsofördelar ovan. Dessutom är det förenat med många nackdelar som på lång sikt är direkt livshotande, då det:

* Starkt anstränger matsmältningsorgan t ex lever och bukspottskörtlar, som tvingas arbeta under högtryck för att så fort som möjligt bli av med överskottet av socker i blodet. Det här är mycket skadligt för kroppen och dess celler.
* Skapar kronisk inflammation och bidrar långsiktigt till fetma och kroniska sjukdomar främst diabetes och Alzheimers.
* Ger en dåligt fungerande tarmflora och nedsatt immunförsvar med åtföljande vanlig förekomst av förkylningar och andra akuta och kroniska sjukdomar.

60% av maten vi äter i dag tas upp i tunntarmen

Att den moderna maten, där ofta industrin och/eller det egna köket redan har gjort det arbete som under miljontals år utförts av våra tarmbakterier, tas upp redan högt i tunntarmen är med andra ord inte alls bra. Medan denna genväg bara utnyttjades av en bråkdel – mindre än 15% – av den mat våra förfäder åt, har den idag blivit huvudvägen in för all den sockriga och sockerliknande mat som vi sätter i oss – så mycket som 60% av maten vi äter idag tas upp redan i tunntarmen.

Fig_no_2_80-10-10-01

För optimalt upptag i grovtarmen borde man i stället äta enligt 80/10/10-modellen – 80% råa grönsaker, 10% vegetabiliska fetter och 10% vegetabiliska proteiner. Detta är till stor fördel för våra skyddsbakterier i magen. Om skyddsbakteriernas viktiga funktion för god hälsa kommer jag att berätta mer om nästa måndag.

Dela

Kommentarer

  1. Hej och tack för en mycket matnyttig blogg!

    Jag undrar lite hur det fungerar om man gör smoothies av de råa grönsakerna. Tas vitaminer, etc. upp redan i tunntarmen då? Gör grönsakerna mindre nytta på det sättet?

    1. Food Pharmacy skriver:

      Hej och tack! Både vi och Stig stoppar ofta råa grönsaker i mixern och gör smoothies på dem – ett lätt och bra sätt att få i sig stora kvantiteter. Vi kommer att dela med oss av många härliga recept på smoothies framöver!

  2. Hej!

    Gillar verkligen er blogg!! Tänkte i precis samma banor som Jenny gällande smoothies. Tycker inte riktigt ni svarade på frågan i Ert svar; blir de råa grönsakerna mindre nyttiga i smoothieform? Tas de då snarare upp i tunntarmen än grovtarmen?

    1. Food Pharmacy skriver:

      Hej Sofia, Stig dricker själv gröna smoothies varje dag och vi har inte fått någon information om att de råa grönsakerna skulle bli mindre nyttiga i en smoothie. Vi vågar dock inte uttala oss i frågan eftersom vi själva saknar medicinsk utbildning i ämnet.

  3. lena hansen skriver:

    hej
    jag är gastric by pass opererad för 7 år sedan och jag har även problem med sköldkörteln och fibromyalgi
    nu har mina värden blivit dåliga och jag har lågt järn och D-vitamin
    är det pågrund av gastricen då min mat passerar fortare ut
    hälsningar
    Lena

    1. Food Pharmacy skriver:

      Hej Lena, vi som driver denna blogg är inte medicinsk skolade och kan tyvärr inte svara på denna frågan. Vi föreslår att du vänder dig till din läkaren. Lycka till!

  4. Hej Mia,

    här hemma har vi börjat dricka Zlatanshots till frukost.. trevligt! Kanonblogg!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Hej Gustav! Det gör mig riktigt glad att höra. Kram!

  5. Charlotte skriver:

    Hej! Är det en fördel att ta tillskott av mjölksyrebakterier för att öka på tarmens bakterieflora?

    1. Food Pharmacy skriver:

      Hej Charlotte,
      Stig kommer att komma in på detta specifIkt inom kort. Hoppas du kan hålla dig till tåls!

    2. Food Pharmacy skriver:

      Hej, detta är lite av Stigs paradgren och han kommer snart att berätta mer om det- Hoppas att du kan hålla dig till tåls!

  6. Äter mycket grönsakssoppor hur tas det upp av tarmen?

    1. Food Pharmacy skriver:

      Hej, det var en bra fråga. Vi äter själva mycket grönsakssoppor. Vi kommer att samla några av alla de frågor vi får här och ställa till Stig vid olika intervjutillfällen. Denna frågan kommer definitivt att bli en av dem. Tack!

  7. Johanna skriver:

    Tack för en superbra blogg!
    Har sett Stigs föreläsningar på youtube och är lite av ett fan.
    Inläggen Stig gör på denna hemsida är så oerhört viktiga och jag hade gärna sett två inlägg i veckan 🙂 Han förklarar på ett väldigt pedagogiskt sätt och jag är såld, jag är helt klart såld!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Kul att du också uppskattar Stig och hans enorma kunskap. I november börjar vi spela in våra första podcasts med Stig och hoppas att det är ett format som kommer att uppskattas också. Trevlig dag!

  8. May Bente Breivik skriver:

    80.10.10 estår hovedsaklig av frukt,grönnsaker nytes,men mycket mindre mengd i forhold til frukt.Frukt-morgon-lunsj-snack,grönnsaker-middag.Frukt er det som kjent mycket fruktsocker,antar det da tas opp tidlig i tarmen om jag forstår dig rett.

  9. Jag har redan blivit beroende av er blogg och tycker att den är helt fantastisk! I terion har jag köpt ert resonemang till fullo men har lite svårare att omsätta det till praktiken. Jag har två små grönsaksmotståndare som älskar att knarka socker och makaroner i familjen samt en köttälskande man.

    Men det är inte mitt största problem för jag är helt övertygad om att jag sakta, sakta kan införa sundare rutiner.Mitt största dilemma är att jag driver ett litet gårdsmejeri där jag producerar mejerivaror av ekologisk mjölk från gamla fina lantraskor. Och plötsligt blir jag överöst av information om hur skadligt det är med komjölk. Jag vill ju inte bombardera mina kunder med skadliga produkter. Min målsättning var ju att förse kunderna med ekologiska, naturliga produkter från välmående djur! Finns det ingen forskning som visar att komjölk är skadlig för att de produkter vi hittar i affären (och som de flesta konsumenter kommer i kontakt med) är homogeniserade och steriliserade? Komjölk innehåller ju faktiskt massa nyttiga bakterier, mineraler och vitaminer också. Snälla, snälla säg att det finns en liten strimma hopp.

    1. Food Pharmacy skriver:

      Hej Sophia,

      Det värmer att du blivit beroende av bloggen! Vi lever också i familjer med flera viljor och vet hur svårt det kan vara att laga mat som alla gillar men som samtidigt är nyttig. Bloggen kommer dörför att publicera en hel del inspiration för sådana som befinner sig i din situation.

      Vad gäller ditt gårdsmejeri kommer vi att ta upp frågan med Stig och återkommer.

  10. […] Food Pharmacy | » Kronisk inflammation och sjukdom börjar i tarmen. Så, det är måndag igen och dags för professor Stig Bengmarks andra krönika. Ni som läste hans förra krönika minns kanske att Stig avslutade med att säga att kronisk inflammation börjar i tarmen, och i dag tänker han förklara vad sjutton han menade med det. Trevlig läsning! Matens grad av raffinering bestämmer var den tas upp av kroppen All mat vi äter lämnar förr eller senare tarmen och går in i blodet för transport till kroppens celler. Ju längre maten får stanna i tarmen desto bättre, och det är matens grad av raffinering som bestämmer var den tas upp av kroppen. […]

Kommentera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.