fbpx

Forskning

Post image

Industrin kopplar onyttig kost till depression.

Ok, vi erkänner att vi snodde rubriken från onsdagens SvD rakt av men herregud vad intressant! Vid det här laget har vi ju förstått att dagens forskning är mer eller mindre enig om att kronisk inflammation i kroppen är en viktig orsak till att hjärtsjukdomar, diabetes, stroke, cancer och demens ökar, men på senare tid har forskarna även börjat prata om en koppling mellan kronisk inflammation och depression och, hör upp nu, mellan inflammationsskapande mat och depression.

Vi har skrivit om det tidigare, men det intressanta med onsdagens artikel var att det har gått så långt så att till och med livsmedelsindustrins eget forskningsorgan Ilsi (International Life Science Institute) nu kopplar samman risken för depression och andra sjukdomar med inflammationsdrivande mat. Ilsi är ett globalt forskningsnätverk som kontrolleras av livsmedelsindustrin och bakom nätverket står en lång rad multinationella företag som Coca Cola, Nestlé, Procter & Gamble och Monsanto. I en artikel som publicerades i oktober 2015 i British Journal of Nutrition drar Ilsi slutsatsen att det “är ställt utom allt tvivel att låggradig inflammation kan kopplas till en lång rad välfärdssjukdomar”. Bland de kopplingar som lyfts fram hittar vi fettkvalitet och kvalitet på kolhydrater. Rapporten är dock försiktig och menar att det finns stort behov av nya metoder för att mäta inflammation och hur den påverkas av enskilda livsmedel.

Ja du, vad säger man? Redan i somras bloggade vi ju om en studie där forskare på Harvard school of Public Health för första gången någonsin lyckades visa på den västerländska inflammationsdrivande maten och dess koppling till depression. Fetma är sedan tidigare kopplat till depression, men den nya studien visade att effekten av inflammationsdrivande mat är oberoende av kroppsvikt och att de kvinnor som konsumerade mycket sockrade drycker, vitt mjöl, rött kött och margarin löpte 29 till 41 procent större risk att drabbas av depression än de som åt mat som var mindre inflammationsframkallande.

Och, mot bakgrund av att människor i vår del av världen knaprar piller mot depression som aldrig förr, kändes ju även dessa resultat som oerhörda framsteg.

Dela

Kommentarer

  1. Subhadra skriver:

    Tack för en informativ och inspirerade blogg! Jag har nyligen hittat hit och läser nyhetsbreven varje vecka.
    Jag har en fråga angående margarin. Har bestämt mig för att ta sista steget och bli 100% vegan, men smöret var det sista som föll bort eftersom jag är lite skeptisk mot veganskt matfett/margarin.
    Jag undrar vad ni säger om det ur näring/miljö/hälsosynpunkt? de innehåller oftast en kombo av palm/raps/kokosfett. Undrar vad alla andra hälsomedvetna veganer gör på den punkten..

    1. Food Pharmacy skriver:

      Hej, när det kommer till fetter så välj kallpressade fetter som tex kokosolja. Välj bort billiga matoljor som innehåller höga halter Omega 6 eftersom det är inflammationsdrivande. Bojkotta palmoljan!

Kommentera

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.