Recept

Post image

Bananpannkakor utan gluten och ägg (men med chiafrön, blåbär och kokosmjölk).

Det här är det perfekta receptet för dig som vill prova bananpannkakor men inte vill/kan/tänker äta ägg. Så goda!

FullSizeRender-232

Börja med att vända kameran åt rätt håll. Alltså, herregud vad jag börjar se ut som min mamma.

FullSizeRender-233

Fortsätt med att röra ihop 2 tsk chiafrön och 6 tsk vatten. Låt stå i 15 minuter.

IMG_4222

Ta fram 1 mosad grön banan, 2 dl durramjöl, 2 tsk bakpulver, 2 dl kokosmjölk och lite frysta blåbär, och blanda ihop hela klabbet med chiageggan.

FullSizeRender-234

Stek små plättar eller lite större pannkakor (tänk amerikanska) i kokosolja på låg, puttrig temperatur (inga brända pankisar här inte), stapla på hög, stoppa en i munnen, stoppa en till i munnen och ropa på barnen att det är klart. Eller nä förresten, tugga klart först. Sedan kan du ropa. Mums!

IMG_4230

Dela

Kommentarer

  1. Christina Fredell skriver:

    Fantastiskt kärleksfullt. Jag rusar å handlar!

  2. Åh, toppen, inte lätt med äggfria pankisar! Tackar!

  3. Sofia skriver:

    Någon annan som hade problem med att steka dessa? Det fastnade i pannan oavsett hur mycket olja jag hade (stekte i raps). Däremot var det jättegott men blev inte riktigt några plättformade saker.

    1. Food Pharmacy skriver:

      Nä men usch, vad trist! Ska försöka hinna göra dom igen inom snar framtid, och se om vi kommer på något smart då som kanske kan underlätta?

  4. Sofia skriver:

    Hej igen! Det enda jag kan komma på att jag eventuellt gjorde fel var att jag stekte på medeltemperatur snarare än låg temperatur…ska faktiskt testa igen för det var som sagt himla gott och jag är sugen på dem igen!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Åh så bra, håller tummarna den här gången!

  5. Gjorde dem nyss. Blev toppen och fastnade inte i pannan. Använde i och för sig en nonn-stick och det gick mycket kokosfett. Supergoda!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Vad härligt!!!

  6. Josefine skriver:

    Jag tog i en tesked kardemumma.. såååå gott!! Blev kaksmet av det! 🙂

    1. Food Pharmacy skriver:

      Mums!

  7. Rebecka skriver:

    Åh vilken härlig blogg! Och bok! Fick den retligt nog när jag stod mitt i julstöket med munnen full av godis. Men men, nu är det nytt år!

    Liten fråga, jag har under mina år som googlenörd lyckats uppfatta att säd, nötter och baljväxter innehåller antrinutrienter som man helst bör blötlägga bort innan förtäring. Jag har letat på bloggen och i professorns spalter utan att hitta något om det. Är det en icke-fråga? Vore oerhört glada nyheter då jag avskyr att blötlägga men gör det ändå. Om inte, så kanske det vore ett festligt ämne att skriva om?

    Lev väl!
    Rebecka

    1. Food Pharmacy skriver:

      Jättebra input – vi kommer absolut att skriva om detta! Vi befinner ju oss också på en resa, startade också med munnen full av godis, och även om vi har förstått att blötläggning och, i nästa steg, groddning är supergrymt så har vi inte riktigt nått dit än i vardagen. I idévärlden, ja, men inte riktigt än i sinnevärlden.

  8. Emelie Rutgersson skriver:

    Hej och tack för en fantastisk bok! Jag brukar vanligtvis göra bananpannkakor med ägg, och på den noten kommer jag till min fråga. I boken ger ni information om både kött och fisk, men såvida jag inte är blind (vilket är helt möjligt) nämner ni inte så mycket om ägg. Är det ett livsmedel kroppen mår bättre av att utesluta, äta med viss restriktion eller är det helt fritt fram att fortsätta äta bananpannkakor med ägg till frukost?

  9. Martina skriver:

    Supergott!!!! Efter kommentarer ovan la jag i kokosfett för säkerhetskull, fastnade inget i pannan

Kommentera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.