fbpx

Food Pharmacy

Post image

Veckans bästa tips: tänk på en regnbåge nästa gång du handlar mat.

Forskning och kliniska studier i all ära, men det är först när någon smart person översätter vetenskapen till enkla handfasta tips som vi spetsar öronen på allvar. Och, för ett tag sedan sprang vi på just ett sådant tips som vi numera alltid har i bakhuvudet när vi handlar och lagar mat. Nämligen: att man ska blanda minst tre färger av grönsaker och frukt när man äter.

Men vaffö då då?

Fenomenet kallas för regnbågsmat och är egentligen inget nytt alls. Till exempel så förklarar läkaren Helena Nyblom det så väldigt bra i sin bok ”Supermat”. I färgen i alla frukter och grönsaker finns det något som heter fytokemikalier. Fytokemikalierna fungerar som växternas immunsystem och är superviktiga för deras överlevnad, de skyddar dem både mot UV-strålning och mot olika angrepp såsom virus, bakterier och föroreningar, och dessutom har de starka antioxidativa egenskaper. Grejen är bara den att olika färger innehåller olika sorters fytokemikalier med olika positiva effekter på vår hälsa. Så om du bara äter, säg, gröna grönsaker, får du bara i dig den sortens fytokemikalier. Men om du äter från en större del av färgpaletten, låt oss säga orange, rött och grönt, får du i dig flera olika sorters fytokemikalier, som dessutom stärker varandra.

Webb

Är det inte världens bästa tips? Tänk på en gullig liten regnbåge nästa gång du blandar din sallad, soppa eller smoothie, så kommer du rätt lätt upp i flera färger på en dag. Och dessutom blir det från och med nu enklare att handla. Ha bara en regnbåge i bakhuvudet nästa gång du hänger där över grönsaksdisken, hålögd och rådvill, och undrar vad sjutton du ska äta till fisken. Då kommer du se att det löser sig.

PS I morgon tänker vi ge oss på att laga en en stor sats pad thai i knalliga regnbågsfärger. Toppen att ha med sig i lunchlådan ett par dagar på raken, så kan du bara variera tillbehören. Förbered dig gärna genom att köpa hem följande saker: 2 zucchinis, ½ rödkål, 2 morötter, 2 salladslökar, 1 liten blomkål, 2 dl alfalfagroddar, osötat jordnötssmör (eller mandelsmör/tahini), 1 lime, tamari, vitlök, färsk ingefära, färsk koriander (om du tycker om koriander) och agavesirap. DS

Dela

Kommentarer

  1. Jonna Pedersen skriver:

    Inte Agavesirap.
    Det är extra rikt på fruktos just det söta ämne som skiljer socker från stärkelse, just det ämnet som i större mängd belastar levern och ger sockret dess speciella negativa hälsoeffekter

    1. Food Pharmacy skriver:

      Vi använde en del agavesirap i början men har helt övergett detta!

Kommentera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.