fbpx

Food Pharmacy, Recept

Post image

Hummus som gör riktigt gott för kroppen.

När Mia gick i 3:an fick hennes mamma för sig att Mia skulle börja äta vitlök. ”Det är bra för immunförsvaret”, förklarade mamma Lisa tvärsäkert och placerade två små vitlökskapslar framför den lilla nioåringens nästipp varje morgon. Första veckan gick det bra. Sedan kom raparna. Till en början små och oskuldsfulla, men snart desto rivigare. Det hela fick ett tvärt slut när Mias hemlige kärlek David plötsligt ställde sig upp mitt under en lektion och sa: ”Fifan va re stinker vitlök”. Morgonen därpå slutade Mia att ta sina kapslar.

I dag äter vi vitlök så gott som varje dag. Därför känns det extra gött att se att Nutrition and Cancer har publicerat en meta-analys som visar på 51% lägre risk för magcancer vid högt intag av vitlök. Där fick du David – 51%!

hommous1

Så, i dag gör vi vitlöksstinn hummus. Perfekt som: dipp, fredagsmys, piffa upp sallad med, bredvid fisken, äta med sked direkt ur skål, på mackan eller som mellis. Nedan hittar du receptet, men sanningen är att vi så gott som alltid fribasar. Är vitlöksklyftorna lilleputtiga tar vi tre istället för två, råkar hummusen bli torr tar vi några extra droppar olivolja och vill vi ha den krämfetigare (eventuellt ett nytt ord för SAOL?) har vi i lite tahini. Se med andra ord receptet som en källa till inspiration snarare än facit.

Hummus
(en skål)

3 dl kokta kikärtor
2 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
1-2 msk tahini (frivilligt)
färsk citron
salt
ev koriander eller persilja

Blötlägg kikärtorna över natten och koka dem enligt anvisningar. Mixa rubbet och smaka av med salt och citron. Toppa eventuellt med koriander eller, som på bilderna, persilja (sistnämnda har dessutom en dämpande effekt på vitlöksandedräkt).

hommous3

Nomnom upphöjt i hundra!

Dela

Kommentarer

  1. jag undrar om kikärtor på burk är lika nyttiga som övriga?

    Hur är det med ev citronkärnorna är det ok att mixa i dem också ? (har hört ngnstans att man med fördel inte behöver slänga dessa).

    Tack för en superblogg! //M

    1. Food Pharmacy skriver:

      Hej och tack Mimmi! Låt kärnorna vara med, alltid! Vi undviker att köpa mat på burk men det är säkert inget fel på själva kikärtorna. Det finns färdiga i andra förpackningar som också är ekologiska!

  2. Mmmhhh, även gott hopmixat med soltorkade tomater!
    Och speciellt gott i brödet (1/3 hummus, 2/3 dinkel, kalljäst över natt, tåls även av min glutenintolerante vän!)!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Tack Maja!

    2. Elisabeth skriver:

      Hej Maja!
      Kan det vara möjligt att din glutenintolerante vän tål dinkel?..?
      Dinkel innehåller gluten.
      Vänligen
      Elisabeth

  3. Hej,
    Supergott, men det blev jättetorrt… vad kan jag ha gjort för fel?
    Maria

    1. Food Pharmacy skriver:

      Oj … Ingen aning faktiskt. Men ta mer olivolja kanske?

  4. Hanna skriver:

    Maria, mitt blev torrt med men hällde på lite vatten sen blev det perfekt när man mixade ihop det.

  5. Jättegott! Hade i lite spiskummin också. Mums! Så bra tips att äta med morotsstavar. Äntligen har jag hittat något nyttigt och gott alternativ till all glass, ostmackor, chips eller vad det nu är jag proppar i mig på kvällarna. Det här behöver jag ju inte ångra att jag åt, vilket jag gör med det andra klegget jag brukar sätta i mig. Tack! Er blogg har hjälpt mig att börja äta så mkt bättre och givetvis mår jag otroligt mycket bättre av det också.

  6. Karin Mårs skriver:

    Kom hem inatt med Gotlandsbåten efter en mässa. Denna (dagenefter)är jag alltid sugen och tycker mig ha rätt att äta lite onyttigt, sugen på allt. Idag äter jag lite extra, men i alla fall nyttigare val. Nu ska jag åka och hämta ut min nya Bosch blender….

Kommentera

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.