Recept

Post image

Recept på vår godaste granola.

Vi snackar jordens godaste granola.

IMG_2298

Vi snackar 2 dl helt bovete (snabbt blötlagt), 1 dl pumpakärnor, 1/2 dl krossade linfrön, 1/2 dl sesamfrön, 1/2 dl riven kokos, 1 dl hackade mandlar, 1 dl hackade valfria nötter, 2 tsk kanel, 2 tsk kardemumma, 2 msk honung (frivilligt) och ett par msk kokosolja. Vi snackar ugnen på strax under 100 grader och några dl tålamod.

IMG_2326

Vi snackar fredagsmys, morgonmys, mellismys och kvällsmys. Och snick snack snut, så var granolan slut.

Recept: underbara vännen Ulrika Fallenius på glowbyu.com

Dela

Kommentarer

  1. Ulrika Fallenius skriver:

    Alltså tack som tusan.

  2. Ann Charlotte skriver:

    Hej, jag undrar lite över det där med snabbt blötlagt? Exakt hur snabbt? Tack för en sjukt bra och inspirerande blogg.

  3. Danielle skriver:

    Hallå och hej, förlåt en kanske dum fråga, men jag fattar inte hur man gör granolan. Mojar ni bara ihop det och lägger på en plåt och in i ugnen? Och ungefär hur länge? Och bovetet, ungefär hur länge blötläggs det? PS tycker er blogg är helt underbart skriven, sällan någon lyckas skriva roligt om hälsogrejer.

    1. Food Pharmacy skriver:

      Vi tar det viktigaste först: tack för komplimangen! Närå, skoja bara, granolan är såklart ännu viktigare. Och ja, helt rätt, du mojnar ihop allt och sprider ut det över en plåt. Låt stå i ugnen i typ 2 timmar eller tills allt börjar lukta förförisk flingfabrik och känns torrt. Och bovetet kan du blötlägga cirka 30 minuter!

  4. Elin Nilsson skriver:

    Åhh!
    Ni måste göra denna med massa kakao istället för de andra kryddorna, eller både och.. Himmelskt!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Wow, det ska vi prova!

  5. Hej, har köpt er bok och uppskattar den mycket. Har som en konsekvens av det precis köpt en blender och kylen är full av grönkål, gröna blad och ingefära. Så nu jäklar! Men det är inte därför jag skriver…

    Har en fråga om er granola som vi snart ska jag göra för första gången. Den innehåller krossade linfrön som just nu tas bort från butikshyllorna för att det anses farligt (http://www.svt.se/nyheter/inrikes/butiker-slutar-salja-krossade-linfron). Har ni en annan åsikt i linfröfrågan eller har ni bytt ut den mot ngt annat?

    1. Food Pharmacy skriver:

      Tack för din synpunkt (och komplimangen, ha ha)! Vi skrev om de små linfrönsrackarna så sent som förra veckan på bloggen – har du hunnit läsa det? Vårt förslag är att du, om du är orolig, byter ut de krossade linfröna mot hela!

  6. Har boken i öronen och i morgon ska jag göra granola. Natti natti /Lena

    1. Food Pharmacy skriver:

      Underbart Lena!

  7. Oj, jag köpte visst krossat bovete… går det att använda i stället?
    Maria

    1. Food Pharmacy skriver:

      Aldrig provat men borde inte vara några som helst problem om det fortfarande är små bitar?

  8. Hej
    Tack för recept och inspiration!
    Fråga om bovete: har läst att man bör slå över kokande vatten och sedan skölja före kokning / annan användning för att ta bort ett ämne som är dåligt för ögats slemhinna. Gör ni detta före blötläggning?

    1. Food Pharmacy skriver:

      Också läst det. Hittills har vi bara blötlagt och sköljt noggrant.

  9. Emilia skriver:

    Hej!
    Är det meningen att bovetet skall vara skarpt? har gjort denna nu två gånger, första gånge blötlagde jag bovetet ca 30min i kalt vatten och andra gången i varmt vatten. Båda gångerna blir bovetet riktigt skarpt, så skarpt att jag är rädd att göra illa tänderna.

    1. Food Pharmacy skriver:

      Nej nej, så klart inte. Vad märkligt att det blir så skarpt. Testa annat märke kanske?

  10. Ingela skriver:

    Hej! Har lyssnat på er underbara bok, tiden bara flög iväg! Så bra och inspirerande! Tack för den!
    Nu är granolan i ugnen, ska bli så spännande att testa. Jag blötlade bovetet i lite drygt en timma, får se hur det blir. Näst på tur blir shoten. Nån som testat?

  11. Theodora skriver:

    Hej!
    Har lyssnat på er underbara bok, som även fångat min 10-åriga dotters intresse (wow) och så mycket i vårt kylskåp är numer utbytt mot mer grönt och nyttigt. Jag brukar ha vanan att göra egen granola, visserligen använder jag fler nötter och glutenfria havregryn istället för bovete men smaken är som man brukar säga delad 🙂 Jag har en fråga angående linfrön och sesamfrön, jag har nämligen läst att linfrön och sesamfrön är lite svårare för tarmarna att ta upp och att dessa frön inte är något som vi människor bör äta. Jag är intresserad av att veta vad professor Stig säger om det här och vad ni vet om detta?
    Så bra att ni har denna blogg! Blir det någon ny kokbok snart?
    Med vänlig hälsning
    Theodora

    1. Food Pharmacy skriver:

      Börjar i fel ordning:

      Kokbok kommer i augusti!
      Angående linfrön så vet vi inte exakt vad Stig anser, men själva brukar vi köpa hela linfrön och blötlägga dem några timmar i vatten innan vi använder dem. Krossade linfrön härsknar lätt, bl a därför som det varnats för dem. Angående sesamfrön så har vi faktiskt aldrig hört att det är något vi människor inte bör äta.

  12. Daniel Ungerfält skriver:

    Hej och tack för en väldigt inspirerande bok!

    Är dock en aning förvirrad. Överallt kan man nämligen läsa att samtliga nötter och fröer ska blötläggas x antal timmar innan förtäring. Detta pga vissa gifter(minns ej det tekniska) som gör dessa mer skadliga än nyttiga som jag förstått. Varför nämns ej detta i eran bok eller är det något ni missat? Mvh Daniel

    1. Food Pharmacy skriver:

      Stämmer. Och i vår kokbok blötlägger vi rubbet!

Kommentera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.