Sju antiinflammatoriska favoriter. – Food Pharmacy

Food Pharmacy

Post image

Sju antiinflammatoriska favoriter.

Skriv av, memorera eller tatuera på biceps – här är sju av våra antiinflammatoriska råvaror som du gör klokt i att njuta av varje dag.

1 Avokado. En av våra mest näringsrika frukter, fylld av nyttiga fetter. Funkar i sallad, smoothie, soppa och ersätter smör.

2 Durra. Ett av världens nyttigaste sädesslag. Den är naturligt fri från gluten, men rik på nyttigheter som vitaminer, mineraler och antioxidanter. Durra finns svart, röd och brun. Kokas som ris eller används som mjöl.

3 Grönkål. Innehåller allt från kalcium och järn till vitamin A, C och K, och antioxidanter, speciellt karotenoider. Anses kunna dämpa inflammation och stärka immunförsvaret.

4 Gröna bananer. När bananen är omogen och klistrar sig mot gommen är den rik på fibrer, som gör underverk med tarmfloran.

5 Gurkmeja. En av de mest antiinflammatoriska kryddorna som finns! Innehåller kraftfulla antioxidanter, bland annat curcumin. Ät den både färsk, som pulver eller i kosttillskott.

6 Kanel. En bra krydda för att få till godissmak! Dessutom kan den sänka blodsockret och öka insulinkänsligheten. Som kronan på verket hör den till de mest inflammationsdämpande kryddorna. Välj Ceylonkanel och undvik den Saigonkanel som är vanligast i affärerna. Den senare innehåller giftämnet kumarin som i stora mängder (mer än knappt 1,5 tesked om dagen enligt Livsmedelsverket) kan skada levern.

7 Kryddnejlika. Världens stark-aste antioxidant. Starkt antiinflammatorisk, motverkar gaser i magen. Blanda gärna med andra antiinflammatoriska kryddor som kanel och ingefära. Mal den och ha ner den i soppa, smoothie, te.

 

Följ oss gärna gärna på Facebook och Instagram, och handla vår bok här.

Happy new gut!

HÄLSA BÖRJAR I MAGEN, 15% RABATT PÅ GUT FLORA KOMBO.

LÄS MER

Dela

Kommentarer

  1. Hej! Var köper ni Durra någonstans? Den vita varianten fanns på min ICA, men verkar nu ha försvunnit igen… Och så misstänker jag ju att röd och svart är “bättre”…
    Tack!
    Anna

  2. Johanna skriver:

    Hej! Testade er “Köttfärssås utan kött” från boken igår: tummen upp från mig och min tonåring! Gjorde om receptet lite grann efter eget huvud och det blev ju kanongott, tonåringen tog t o m om. Tack för inspirerande blogg & bok.

    1. Food Pharmacy skriver:

      Åh, toppen ju!

  3. Var kan man köpa Ceylonkanel?

  4. Ceylonkanel kan köpas i de flesta ekobutiker. I Göteborg finns det tex på Barabramat och Fram ekolivs.

  5. Jag har köpt Ceylon-kanel på “grongava.se”. Finns både i påse och Urtekram’s burk. De har även röd Durra såg jag.

    Jag har nyss hittat er blogg och är djupt imponerad. Boken ligger bredvid mig på sängbordet och väntar. Jag är en av alla med autoimmun sjukdom och en massa matöverkänsligheter. Verkar gå hand-i-hand.

    Tack för allt jobb ni lägger ner.

    Kram

    1. Food Pharmacy skriver:

      Tack själv (och FÖRLÅT för sent svar)! Har du hunnit prova röd durra? Så nyfikna på detta!

  6. Birgitta Johansson skriver:

    Ceylonkanel finns bland annat att köpa på Apotea netshop

  7. Britt Andersson skriver:

    Hej jag har försökt få kontakt med er angående gurkmeja. Jag blir lös i magen av gurkmeja och undrar om man kan vänja sig att äta den. Jag får stora problem när jag prövat eran shot på gurkmeja.

    1. Food Pharmacy skriver:

      Hej Britt och bra fråga! Du kanske kan börja med en mindre mängd gurkmeja och testa dig fram?

  8. Hej,

    Hur mycket behöver man äta av tex gurkmeja, kanel och kryddnejlika för att det ska göra nytta?
    Hälsningar
    Hedvig

    1. Food Pharmacy skriver:

      I Stigs gurmmejashot ingår 1 msk gurkmeja, 1 tsk malen kanel och 1 knivsudd kryddnejlika.

  9. Jenny – du kan köpa urtekrams ÄKTA kanel på en livsmedelsbutik, alt på bodystore: http://www.bodystore.com/mald-akta-kanel-eko-65-g

  10. Hej! Jag är en lite nyfrälst läsare som på tre dagar plöjde igenom eran bok. Jag älskade den! På sätt och vis är det min nya lilla matbibel. Efter att ha läst klart boken tar jag nu upp den (eller går in på bloggen) då och då för att påminna mig själv hur jag nu skulle göra. Just det, kryddnejlikan och grönkål var det jag skulle äta. Men inte efter 20.00 och innan 12.00 nästa dag!
    Jag har några frågor på några funderingar jag hade som jag hoppades att ni skulle kunna svara på. 1. Kan ni berätta lite mer om den dagliga fastan och hur ni gör? Rekommenderar ni att fasta mellan samma tider och äta på samma tider t.ex. alltid äta första målet kl 12 och sista vid 20 eller kan man nästa dag äta första kl 10 och sista 18? Hur många måltider äter ni på era 8 ätande timmar?
    2. För mig blir en grön smoothie lite för grön utan någon sötma från frukt. Äpple skrev ni var ok att ha i smoothien som man dricker någon timme innan att fastan avslutas, går det också bra med en grön banan?

    Tack för en superbok och en superblogg!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Hej och tack! vad glada vi blir! 1. Vi kör på mat 11-19 respektive 12-20 Antalet måltider varierar beroende på hur hungriga vi är men ca 3 st. 2. Absolut, kör i en grön banan om du vill. Vi hade alltid i frukt när vi började med grönas smoothies men nu har vi det aldrig. Det mesta tenderar att lösa sig på vägen. Det viktigaste är att börja någonstans. Lycka till!

  11. Hej!
    Ang synbiotikan, vad ligger barndoseringen på?

  12. Vore vara bra att veta hur mycket av det man skall ta pr dag

  13. Hej o tack för uppresande bok!
    Nu har jag läst i en artikel att de fria radikalerna behövs för att rena cellerna från rester och sånt som inte behövs! Tar vi bort radikalerna så kommer inte cellens egen rening att fungera.Stämmer det?
    Hej och Tack igen!
    (när kommer nästa bok?)
    Jan

    1. Food Pharmacy skriver:

      Halloj, supernyfikna på att läsa denna artikel – var hittar vi den?

  14. Älskar avocado men eftersom att de fraktas över hela jordklotet från exempelvis Peru och det går enorma mängder vatten till att odla dem så känns det inte jättebra att frossa i avokado. Finns det något man kan ersätta med?

    1. Julia Axelsson skriver:

      Experimentera med andra svenska råvaror beroende på rätt!

  15. Emma Li skriver:

    Hej!

    Apropå kanel – är det inte just kumarin som är det ämne man vill åt? Inte inför stor dos förstås, men kan man inte lika gärna ta tex 1/2 tsk cassiakanel istället för 1 tsk ceylonkanel? Jag har läst det någonstans, men minns inte var. Eller menar ni att det är någon annan substans som ger kanelens antiinflammatoriska verkan – vilken i så fall?

    Med vänlig hälsning,
    Emma

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.