5 kryddor du kan använda varje dag. – Food Pharmacy

Food Pharmacy

Post image

5 kryddor du kan använda varje dag.

När vi förstod att kryddor är fullproppade av antioxidanter och ett extra bra skydd mot inflammation började vi fylla hela köket med dem. Torkade kryddor åkte in i kryddskåpet och färska örter hamnade både i krukor och kylen och frysen. När vi kryddar middagen med kummin, kryddnejlika, persilja, gurkmeja, svartpeppar, oregano, dill, rosmarin och koriander lyfts antioxidantinnehållet i vilket enkelt vardagsrätt som helst. Vi märkte också snabbt vilka som var barnens favoritkryddor och såg till att krydda lite extra med dem när vi skulle servera nya rätter som vi var rädda att de kanske inte skulle vilja prova annars. Här kommer fem av våra favoriter (supersvårt att välja, men someone’s gotta do it).

Gurkmeja Vid det här laget vet du att vi älskar gurkmeja. I shots, grytor och vår guldmjölk. Den är starkt antiinflammatorisk och varje vecka provar vi att blanda ner den i nya vegetariska rätter. Vi äter den både färsk och på pulver, även om vi tycker att den färska kanske färgar av sig lite väääl mycket. Mums!

Ingefära Kan man favorisera en krydda? Det kan man. Den här är vår favorit. Gärna färsk i en grön smoothie eller hackad i te. Eller malen i hemmagjorda kryddblandningar (jättegod ihop med t ex gurkmeja, kanel och kardemumma). Härligt pepprig och antiinflammatorisk!

Ceylonkanel Tänk att något som smakar godis kan vara så nyttigt. Vi och våra barn älskar kanel i banangröten, på fruktsalladen och i bakverken. Om du äter mycket kanel är det klokt att satsa på den varianten som heter ceylonkanel – finns i välsorterade butiker. “Vanlig” kanel innehåller ett ämne som heter kumarin och som kan vara giftigt för levern i för stora mängder. Lite vanlig kanel då och då i små mängder är förstås ingen fara, men om du som vi äter mycket kanel är det bättre att köra på ceylon.

Timjan + oregano Det här är en grymt god kombo som vi ofta använder. Magisk i en värmande tomatsås men funkar faktiskt precis lika bra i en snabb vinaigrette. Blunda nu och försök att föreställa dig lite god kallpressad olivolja, några droppar vinäger, kanske en tesked senap och massa timjan och oregano. Sluuurp … Höjer både näringen och smaken i vilken sallad som helst!

Vitlök Att åka hiss med oss är inte längre så trivsamt. Det hör heller inte till ovanligheten att vi trycker i oss 2-3 råa vitlöksklyftor precis före ett möte. Vitlök är gott i allt – guackamolen, linssoppan och hummusen – men vi har helt tappat omdömet när det kommer till våra andedräkter. Vitlök är starkt beroendeframkallande och superhärligt för dina Lukes!

Koriander Äsch, slänger in en sjätte toppenkrydda. När vi började tänka på guackamolen här ovanför var det nämligen helt omöjligt att inte börja fantisera om lite nyklippt färsk koriander. Koriander verkar märkligt nog vara en vattendelare: vissa älskar, andra hatar. Men gud alltså, när man väl förstått storheten med koriander så är det svårt att någonsin kunna tänka sig en guacka eller nudelsallad utan den. Vi älskart!

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår bok här

I samarbete med Nordic Clinic

Bli din egna hälsodetektiv och få ordning på din krånglande mage

LÄS MER OCH ANMÄL DIG HÄR

Dela

Kommentarer

  1. Vi älskar också “gucka” med massor av koriander. Är helt med på er lista med kryddor. Kram på er.

    1. Food Pharmacy skriver:

      Men visst är det helt oemotståndligt gott. Gud, blev hungriga nu …

  2. Mikaela skriver:

    Hej! Är det viktigt att använda ekologiska produkter? Använder ni bara eko-kryddor/kokosmjölk/grönsaker?

    1. Food Pharmacy skriver:

      Yes, tummar så gott som aldrig på eko. Men utbudet där vi bor är bra, inte lika bra på alla orter.

  3. Vad är det för fördelar med Koriander- förutom att den är god?

  4. Vilken bra lista, den ska jag komma ihåg! En sak jag undrar över är om antioxidantinnehållet påverkas när kryddorna blir upphettade? Ska man t.ex. ha i kryddorna alldeles i slutet av matlagningen eller ska man tänka på att inte överstiga en viss temperatur? Eller är antioxidanter inte känsliga för upphettning?

  5. Hej!
    Jag älskar er bok, blogg och insta! Jag undrar vad för mat som är extra snäll mot magen när det kommer i den meningen att magen och tarmarna inte behöver jobba så mycket för att få igenom maten? Jag har nämligen fått magkatarr och vill inte äta snabb mat som inte ger någon näring och så vidare efter att ha läst er bok, haha. Tack på förhand! 🙂

  6. VITLÖK! Har IBS och reagerar mycket på vitlök, men kan man vänja magen? eller tjänar man på att bita ihop och ta en upplåst och gasig mage för att ta del av alla nyttigheter i vitlöken?HJÄLP. vill så gärna kunna äta vitlök!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Åh, vågar ju inte ge några råd alls här men förstår ditt dilemma. Prova små små mängder kanske?

  7. Började göra professorns gula shot varje dag. Efter ett par veckor fick jag himla ont i tänderna. Alla! Det ilade på ett sätt som jag inte känt på 20 år. Kom på att jag då, för 20 år sen, fick för mig att bleka tänderna och fick en gucka av tandläkaren. Gjorde så ont att jag gav upp. Googlade på gurkmeja + tand och fick upp att man kan bleka tänderna med gurkmeja! Kan det verkligen vara bra för emaljen med så mycket gurkmeja som det är i en shot? Har bestämt mig för att ligga lågt och det känns redan bättre i tänderna. Avser att övergå till lägre doser i fortsättningen.

    1. Food Pharmacy skriver:

      Ja, detta har vi hört på flera håll – ska tydligen, paradoxalt nog, ha en blekande effekt på tänderna (man tänker ju spontant att det ska vara precis tvärtom). Tycker absolut att du gör klokt i att ligga lågt lite – gör det som känns bäst för dig!

  8. Anna-Karin skriver:

    Läste för ett tag sedan att om man gillar koriander eller hatar den. Så kan det ha med våra gener att göra.

  9. Charlotte Gustafsson skriver:

    Hej, saknar recept på banangröten, den blev ju uppäten förra veckan och nu nämns den igen i samband med kanelen. Ni gör ett toppenjobb, er bok ligger framme jämt!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Bra, vi lägger upp den i veckan! Världens enklaste, ger den till barnen nästan varje dag. I dag när vi kom hem från Polen så slängde sig Mias dotter in i köket och vrålade att hon ville ha banangröt. Hon hade saknat den, ha ha.

  10. Såg ni min fråga lite längre upp? 🙂

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.