Kan Sveriges vanligaste dödsorsak elimineras via kosten? – Food Pharmacy

Food Pharmacy, Forskning

Post image

Kan Sveriges vanligaste dödsorsak elimineras via kosten?

Lyssna på det här:

En stor studie i Spanien fick avbrytas i förtid av etiska skäl. I studien jämförde man dödlighet i hjärt- och kärlsjukdomar mellan grupper som åt olika kost. Gruppen som åt örter, gröna bladgrönsaker, bönor, linser, kikärtor och olivolja (dvs traditionell Medelhavskost) hade så mycket lägre dödlighet än gruppen som åt fettreducerad kost att forskarna inte ansåg det etiskt försvarbart att låta kontrollgruppen, som åt vanlig mat, fortsätta.

Vilket får oss att tänka på en annan sak.

Ganska nyligen efter att vi startade vår blogg intervjuade vi David Stenholtz, överläkare i onkologi, som berättade för oss att många av våra kroniska sjukdomar kan uteslutas helt via kost. Han rabblade upp en rad sjukdomar men det första han nämnde var just hjärt- och kärlsjukdom, den vanligaste dödsorsaken i Sverige och 1,9 miljoner drabbade.

Med den spanska studien och Davids ord i bakhuvudet har vi lite svårt att förstå varför detta inte når ut till fler? Om det nu är så att kosten har sådan enorm potential att bekämpa hjärt- och kärlsjukdom – varför känner fler av oss inte till det?

Studien: http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1200303?query=featured_home&#t=abstract

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår bok här

Happy new gut!

HÄLSA BÖRJAR I MAGEN, 15% RABATT PÅ GUT FLORA KOMBO.

LÄS MER

Dela

Kommentarer

  1. Janne I Jämtlamd skriver:

    Fast nu förespråkar ju David Stenholtz en extrem vegankost och det kan man diskutera nyttan med. B12 t.e.x måste tas som tillskott om man är vegan och det kan knappast vara naturens avsikt, att kosten inte är fullvärdig utan måste kompletteras. Medelhavskost däremot innehåller både fisk, fågel och ägg, men väldigt sparsamt med rött kött.

  2. “The focus in the control group was to reduce all types of fat, with particular emphasis in recommending the consumption of lean meats, low-fat dairy products, cereals, potatoes, pasta, rice, fruits and vegetables.”

    Klart man dör av sådan där “mat”.

    Jag tolkar studien som att det är klokt att minska ner på kolhydraterna och öka på fettet.

  3. Men om man läser vad studiedeltagarna får äta så är det ju en medelhavskost med mkt nötter, olivolja och även vin, jämfört med en lågfettskost som jämförs?
    Har bara kollat lite snabbt men den största skillnaden jag ser mellan de olika kosthållningarna är ju hur mkt fett de får i sig? Vad jag ser verkar det ju som fettet isf som är det viktiga att få i sig? Och även vinet? Grönsaks- och fruktmängden är ju densamma? Fast de i lågfettsgruppen äter mer potatis pasta o ris.
    Som ni skriver det så låter det ju som den största skillnaden har med antalet grönsaker, bönor och linser att göra eller har jag förstått fel?

  4. Ja, det är svårt att tyda, verkade mycket om en grupp som åt mycket nötter – var två olika grupper av medelhavskust, en med nötter?

  5. Jag kollade i protokollet där det står vad de olika grupperna fått äta och där heter det ju iaf medelhavskost mot lågfettskost?

  6. Mmm Mmmm har redan förstått ska bara fixa pengarna till och äta rätt 2 Avacado Lax Torskrygg mmmm jättegott blåbär nötter hallon mmmmmm summa sumarium 350:- kronor om dagen
    Falukorv Makaroner 30:- kronor om dagen i know what 2 Eat just gooto get the F-king money first best regards RichieRich

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.