fbpx

Forskning

Post image

Ny studie: Ät minst 800 gram grönsaker om dagen.

Forskare har länge vetat att mycket frukt och grönt leder till en bättre hälsa men nu visar en ny studie från Imperial College London att just 800 gram om dagen (motsvarar tio frukter eller grönsaker) kan minska riskerna för att dö i förtid.

Om vi skulle börja äta tio frukter eller grönsaker om dagen skulle så mycket som 7,8 miljoner dödsfall kunna förhindras. Ett viktigt resultat av att äta så mycket grönt är att både kolesterol och blodtryck sänks och vissa frukter och grönsaker kan till och med, enligt studien, reducera skador på DNA och minska risken för cancer.

Studien visar hur hälsan förbättras desto närmare 800 gram man kommer. Jämfört med att inte äta några frukter eller grönsaker alls menar studien att man genom att äta 200 gram per dag minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar med 13 procent, medan att man genom att äta 800 gram frukt och grönt per dag minskar risken med 28 procent.

Vad man fortfarande inte vet är om mer frukt och grönsaker än 800 gram per dag kan minska riskerna ytterligare. Många forskare menar att vi bör äta upp emot 2 kg grönsaker per dag eftersom grönsaker innehåller allt som våra goda bakterier i tarmen behöver för att skapa en rik tarmflora, dämpa inflammation och stärka vårt immunförsvar. Det skulle med andra ord vara superintressant att få ta del av en uppföljningsstudie på resultat för de som äter mer än 800 gram frukt och grönt per dag.

PS Livsmedelsverket rekommenderar att vi ska äta 500 gram per dag vilket långt ifrån alla får i sig.

Studien: http://www3.imperial.ac.uk/newsandeventspggrp/imperialcollege/newssummary/news_22-2-2017-16-38-0

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår bok här

Dela

Kommentarer

  1. Stefania skriver:

    Hej!
    Kan ni ge exempel på hur man får i sig 500-800g grönsaker per dag? Tex med dagsschema med måltider. Sen ska man ju fasta också….

    1. Food Pharmacy skriver:

      Smoothies och soppor är våra absolut bästa tips!

  2. Anneli skriver:

    Undrar vad som händer med den resistenta stärkelsen i potatismjöl när man använder det i bakning eller matlagning?

  3. 800 gr råa grönsaker el kan de vara tillagade? Vet att råa ju är bäst men tycker det är svårt att komma upp i de mängderna råa… Studien ni skriver om, snackar dom om råa el tillagade?

    Tack för er superbraiga blogg!!!

  4. Wynja skriver:

    Undrar även jag om dom kan vara ångkokta/kokta, då min mage inte diggar råa….

    1. Food Pharmacy skriver:

      Ja, ångkokta är ett jättebra sätt att upphetta grönsaker!

  5. Anna malmeling skriver:

    Jag funderar också vad som räknas som frukt och grönt? Hur är det med baljväxter tex?

    1. Food Pharmacy skriver:

      Bra fråga, vet faktiskt inte. Har du kollat på Livsmedelsverkets sida?

  6. Anne-Britt skriver:

    Studien behandlar både råa och kokta grönsaker. Står i undersökningen att 3 rågade matskedar kokta grönsaker motsvarar en ”portion” = 80 gr. Man bör alltså äta 10 sådana portioner per dag. Klicka på länken till studien så ser du exempel på hur mycket 800 gr är 🙂

  7. Tack???? Läste lite noggrannare nu. Mm, de skriver ju också att fler studier behövs för att klargöra effekterna vad gäller tillredning av grönsakerna. Bäst kan man väl misstänka är rått, men kanske funkar tillagat också bra…

  8. Hej, det är ju jättebra att äta grönsaker, helst inte upphettade och gärna mycket blad. Men hur gör man när matsmältningen är körd i botten? När man får upp osmält mat flera timmar efter intag. Magen tycker det är väldigt jobbigt med sallad, råa grönsaker osv. Knepigt att få ihop det känns det som. Vill ju gärna mata mina snälla bakterier men det känns som att maten som magen accepterar snarare gynnar dummingarna. Några bra tips?

    Glad dag. 🙂

    1. Food Pharmacy skriver:

      Stig brukar säga att man ska börja riktigt, riktigt försiktigt men mycket små mängder av det man inte tål (och dricka mycket vatten!).

  9. Läser bloggen och boken med nöje men undrar hur en familj på fem tex ska köpa hem 3 kg frukt och grönt om dagen 21kg i veckan .Vem kan bära hem så mycket.
    Läser också om Sorghum som verkar så bra att det innehåller 69,8 kolhydrater per 100 gram. Verkar mycket.
    Dr William Davies skriver i sin bok:
    Wheat Belly Total Health
    ,att Sorghum inte är nyttigt utan innehåller ämnen liknande vetets Gliadin.
    Med vänlig hälsning
    Anna

    1. Food Pharmacy skriver:

      Tyvärr inte läst boken du refererar till men Stig är en stark förespråkare till sorghum.

  10. Jag förstår nu varför ni inte tagit in mitt mail eftersom det ifrågasätter mängden av frukt och grönsaker till en stor familj och även ifrågasätter användning av Sorghum.
    Ni gör precis som b.la Annica Sjöö och Blondinbella ,ni lägger inte ut några kommentarer som är ifrågasättande av era teser.
    VILKEN DEMOKRATI ÄR DETT .
    Anna

    1. Food Pharmacy skriver:

      Ingen aning hur Annica Sjöö och Blondinbella gör, men vi vet hur vi gör: Vi försöker svara på ALLT fast i den takt vi mäktar med. Detta är en ideell verksamhet och vi gör verkligen så gott vi kan.

  11. Swante Friberg skriver:

    Hej!
    Intressant forskning om frukt och grönt, men jag ifrågasätter att man jämställer frukt med grönt!
    Att äta 1/2-kilo översöta / sockerförädlade apelsiner kan ju inte jämföras med 1/2-kilo ekologiskt odlade gröna blad t.ex. mangold, spenat och sallad mixat med tillsats av ingefära och gurkmeja. Eller hur?
    Jag tror man behöver bättre forskning där också effekten på tarmflora och immunsystem jämförs för att man ska kunna dra säkra slutsatser.

    1. Food Pharmacy skriver:

      Håller med – gröna blad for president!

  12. Hej!
    Hoppas på svar;
    Om man intar broccoli pulver och andra superfoods kan man räkna in dem i detta på nåt sätt?
    Jag har vägt nu och är till lunch uppe i 370g

    Mvh Anna.

    1. Food Pharmacy skriver:

      Väldigt bra fråga – det borde du ju kunna göra delvis på nått vänster även om färska grönsaker alltid är att föredra.

  13. Gustav Eriksson skriver:

    Ska man äta mellan 0.8 till 2 kg grönsaker per dag för att uppnå dessa helsoeffekter. Så måste man ju dra ner på många andra kalorier för att orka med. Då sker det ju automatiskt en kalorirestriktion. Undra om forskarna har koll på om det är själva grönsakerna eller kalorirestriktion som ger hälsoeffekterns. Har ni läst nåt om det?

  14. Susanne Olsson skriver:

    Det Unikaste o enklast som finns är Rawfood på sked, du får i dig 2 kg på en 6 gr sked , mer info finns på http://www.sussisylt.com

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.