Food Pharmacy

Post image

Sju kryddor som ligger i topp.

Innan vi snöade in totalt på tarmfloror och goda bakterier (jisses vilken otippad resa) använde vi nästan enbart salt, peppar och buljong när vi kryddade maten. Ibland festade vi loss med lite färsk basilika på mozzarellan. Och kanske att vi tappade lite färsk ingefära i teet om vi kände att en förkylning var på g.

Sedan fick vi lära oss att örter och kryddor är sprängfyllda av näringsämnen och framförallt antioxidanter, och när vi förstod att de höjer näringen i vilken enkel vardagsrätt som helst började vi botanisera hej vilt i butikens kryddhyllor. Faktum är att studier visar att kryddor kan höja antioxidantinehållet med flera hundra procent (!) i en maträtt.

Här har du sju kryddor som ligger i topp när det kommer till just antioxidantinnehåll:

Kryddnejlika
Oregano
Rosmarin
Kanel
Timjan
Gurkmeja
Ingfära

Vi tänker att dagens utmaning kanske kan vara att testa en ny krydda när du lagar middag?

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår bok här. Och köp professor Bengmarks synbiotika här.

Dela

Kommentarer

  1. Sonia Gustavsson skriver:

    Hej
    Vill bara förtydliga att kryddan heter Rosmarin. 😀
    Varma hälsningar
    Sonia

  2. Hej! Är kryddorna ni nämner bäst torkade eller färska? Är butikens vanliga kryddor (typ Santa Maria) helt värdelösa eller kan man få ut lite härliga antioxidanter från de med?
    Tack!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Viktigast är att de är eko!

  3. Elisabeth skriver:

    En fråga apropå kryddor! Hur är det med VITLÖKSPULVER och LÖKPULVER? Jag har bannat detta hemma pga tycker det känns sunkigt, men min killy försöker jämt smyga ner det. Har jag fel när jag blir sur? Är det nyttigt?

    1. Food Pharmacy skriver:

      Haha, aldrig provat. Hälsa killyn att våga prova färsk lök, så mycket mer hälsosamt (och bergis godare).

  4. Maria E skriver:

    Hej,
    Jag skulle vilja höra vad ni, och kanske Stig säger, om mängden kanel som ni förespråkar i eran bok på sid 14 välkomstshoten. I receptet ska man ha en tsk kanel och efter vad jag förstår dricka ett glas per dag. Livsmedelsverket däremot varnar för stort intag av kanel, max drygt en tsk per dag. Eran välkomstshot ligger alltså på gränsen till att mängden kanel blir farlig för hälsan. https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/kanel-och-kumarin

    Jag skulle vilja ha era kommentarer på detta. Tack för en inspirerande bok!
    Hälsningar Maria Erixon

    1. Food Pharmacy skriver:

      En tsk är ingen fara!

  5. Johanna skriver:

    Hej! Tack för en supertrevlig blogg. Jag har funderat på en sak bara, ofta när det skrivs om olika mat, kryddor, grönsaker osv så anges det väldigt sällan vilken mängd man ska äta för att komma upp till det där att det blir nyttigt och bra. Pratar man tsk, msk, dl, liter.. Så nu till kryddorna, hur mycket ska man äta per dag egentligen, pratar vi ett blad eller många blad, 1 cm ingefära eller 10 cm? Har ni ett bra svar får ni gärna skriva det 🙂 Samma sak med frön, är det där 1 msk eller 1 dl per dag.

  6. Ingefära, gurkmeja och kanel visste jag om innan, men de andra kom som en nyhet.
    Ska försöka få in dessa i maten.
    Tack för tipsen.

  7. Carina skriver:

    Kanel – skriver ni! Men vilken sort? Det finns ju den vanliga, som anses giftig i större mängder, och en som är dyrare.

    1. Food Pharmacy skriver:

      Exakt! Ceylonkanel är det som gäller!

  8. Joline Bäcker skriver:

    Gäller detta även torkade kryddor – eller är det färska som gäller? 🙂

    1. Food Pharmacy skriver:

      Torkade går också fint!

  9. Johanna skriver:

    Hej. Skrev en kommentar hit tidigare men vet ej om den nådde fram. Funderade över att det på många ställen sägs vad som är nyttigt och bra, man skall äta det och det. Men alltför sällan sägs det mängden man skall äta, för att det skall komma upp till det där ”braiga”. Vet ni cirka hur mycket färska kryddor man skall stoppa i sig per dag, handlar det om tsk, msk eller dec? 🙂

    1. Food Pharmacy skriver:

      Riktigt bra fråga (sorry om vi missat att svara tidigare)! För grönsaker gäller ju minst 500 gram om dagen (gärna 800) men för kryddor är vi lite osäkra. Dock toppar ju många av kryddorna ORAC-listorna så det krävs inte så mycket. T ex kryddnejlika har vi ju bara en nypa av i vår professors gurkmejashot.

Kommentera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.