Food Pharmacy

Sju kryddor som ligger i topp.

Innan vi snöade in totalt på tarmfloror och goda bakterier (jisses vilken otippad resa) använde vi nästan enbart salt, peppar och buljong när vi kryddade maten. Ibland festade vi loss med lite färsk basilika på mozzarellan. Och kanske att vi tappade lite färsk ingefära i teet om vi kände att en förkylning var på g.

Sedan fick vi lära oss att örter och kryddor är sprängfyllda av näringsämnen och framförallt antioxidanter, och när vi förstod att de höjer näringen i vilken enkel vardagsrätt som helst började vi botanisera hej vilt i butikens kryddhyllor. Faktum är att studier visar att kryddor kan höja antioxidantinehållet med flera hundra procent (!) i en maträtt.

Här har du sju kryddor som ligger i topp när det kommer till just antioxidantinnehåll:

Kryddnejlika
Oregano
Rosmarin
Kanel
Timjan
Gurkmeja
Ingfära

Vi tänker att dagens utmaning kanske kan vara att testa en ny krydda när du lagar middag?

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår bok här. Och köp professor Bengmarks synbiotika här.



Kommentarer
Kommentera

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra.

Observera att du måste få en godkänd kommentar
från en admin innan dina kommentarer visas.