Masserad grönkålssallad med avokado. – Food Pharmacy

Recept, Food Pharmacy

Post image
fav

Masserad grönkålssallad med avokado.

fav

I dag bjuder vi på ett recept på masserad grönkål. Att massera med olivolja och salt är ju sedan gammalt, men att massera med avokado var nytt för oss.

Moster Eva är här! Alltså Emils moster. Alltså Emil-som-är-gift-med-Mia:s moster. Är du med? Moster Eva bor i USA men nu är hon hemma i Sverige i tre månader = lycka för alla som känner henne!

Så i går när vi stod i köket och funderade på vad vi skulle göra för sallad till maten erbjöd sig moster Eva att göra en masserad grönkålssallad. Som masseras med, lyssna nu, olivolja, salt och avokado. Hur kan vi ha missat detta, att man kan massera med avokado? Det funderade vi på medan moster Eva kavlade upp skjortärmarna och satte igång.

Den här salladen är hur enkel som helst att sno ihop och kan i stort sett göras med förbundna ögon. Och eftersom moster Eva är en person som inte följer recept så tänker inte vi heller försöka oss på det. Här är det inga exakta mått utan magkänsla som gäller. Ingenting annat.

Masserad grönkålssallad med avokado

grönkål
olivolja
salt
avokado
näringsjäst
citron
nymalen svartpeppar
pumpakärnor

Skölj grönkålen, torka den snabbt i en handduk och riv den i lagom stora bitar. Lägg den i en skål och ringla över lite olivolja (behövs mindre än man tror) och några nypor salt. Massera i typ två minuter tills du känner du blivit kompis med grönkålen. Ha i typ 1/2-1 avokado och massera in den i grönkålen. Rör ner näringsjäst, droppa färsk citron och dra några drag med pepparkvarnen. Rör runt och toppa med pumpakärnor. Färdigt!

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår bok här

Ett annat härligt antiinflammatoriska recept på masserad grönkål för våra goda bakterier i tarmen:

Krispiga grönkålschips – suveräna för tarmen

Print

Masserad grönkålssallad med avokado

  • Av : Food Pharmacy

Ingredienser

grönkål

olivolja

salt

avokado

näringsjäst

citron

nymald svartpeppar

pumpakärnor

Instruktioner

Skölj grönkålen, torka den snabbt i en handduk och riv den i lagom stora bitar. Lägg den i en skål och ringla över lite olivolja (behövs mindre än man tror) och några nypor salt. Massera i typ två minuter tills du känner du blivit kompis med grönkålen. Ha i avokado och massera in den i grönkålen. Rör ner näringsjäst, droppa färsk citron och dra några drag med pepparkvarnen. Rör runt och toppa med pumpakärnor. Färdigt!

Happy new gut!

HÄLSA BÖRJAR I MAGEN, 15% RABATT PÅ GUT FLORA KOMBO.

LÄS MER

Dela

Kommentarer

  1. Sandra skriver:

    Hej!
    Hir tänker ni kring oljor som olivolja? Annorlunda än professor Stig Bengmark? Ni har ju en del recept med det. Han har uteslutit det helt för att han anser att alla oljor (utom kokosolja) är lika “dåliga” då dom är långkedjade och processade.

  2. Kan Bjäst bli min permanenta gäst? skriver:

    Hej! Vad säger ni och Stig om bjäst/näringsjäst? Köpte det precis och wow vad gott! Jag känner att detta skulle jag ha på det mesta för att höja smaken. Men ordet jäst får mig att tänka på jäsande degar, försurande för kroppen (=inflammatorisk) osv. Läste att det är “inaktiv” jäst men jag förstår inte om det innebär att det är toppen och jättebra eller bara halvdåligt i jämförelse med “vanlig” jäst 🙂

    1. Food Pharmacy skriver:

      Väldigt bra fråga som vi tyvärr inte kan svaret på. Håll oss gärna uppdaterade om du blir klokare. Kan verkligen hålla med om att näringsjäst har en riktigt god och lite ostig smak!

    2. Hejhejhej!! Har ni någon uppdatering kring Bjäst? HOPPAS PÅ SUPERFOOD FÖR TARMISEN <3

  3. Margarets Näslund skriver:

    Vilken himla god mat!

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.