Därför är grönkålen här för att stanna – Food Pharmacy

Food Pharmacy

Post image

Därför är grönkålen här för att stanna

Den här veckan har vi en ny krönika i SvD Perfect Guide om grönkålens många hälsofördelar. Trevlig läsning!

Vi har precis släppt en kokbok och i samband med detta har vi gjort en del intervjuer, varav en stack ut lite extra. Den började väldigt bra tills journalisten plötsligt frågade Lina vilken som var hennes favoritgrönsak. Varpå Lina svarade:

– Grönkål.

Journalistens penna tvärnitade. Mannen, som hittills inte släppt blicken från sitt block, sökte allvarligt upp Linas blick.

– Nä, nu ljuger du. Ingen kan ha grönkål som favoritgrönsak.

Vad vi vet som journalisten uppenbarligen inte hade koll på är att det finns en liten antioxidant i grönkål som heter lutein och som tillhör en stor familj av fettlösliga ämnen från växtriket som kallas karotenoider. Studier på djur och friska människor har visat att karotenoider dämpar låggradig inflammation i kroppen, vilket gjorde att forskare vid Linköpings universitet blev intresserade av att undersöka om karotenoider även kunde dämpa inflammation hos sjuka människor som har mer retliga immunceller. Sagt och gjort, forskarna valde att titta på patienter med kärlkramp, eller som haft en hjärtinfarkt, eftersom de lider extra mycket av låggradig inflammation i blodet vilket i sin tur ökar risken för en ny hjärtinfarkt. Studien visade att lutein kunde dämpa den låggradiga inflammationen även hos den här gruppen.

Att studien gjordes på sjuka människor innebär dock inte att vi inte behöver lutein förrän vi blir sjuka. Tvärtom visar forskning att lutein även är viktigt för friska människor att få i sig i förebyggande syfte eftersom lutein dämpar åderförkalkningen, och studier visar att unga människor med höga nivåer av lutein i blodet inte har lika förtjockade kärlväggar som andra.

Men i stället för att dra den här långa harangen så kliade sig Lina i huvudet, drog en djup suck och sa:

– Ja men skriv avokado istället då.

Varpå journalisten glatt antecknade “avokado” i sitt block och så var det inte mer med det.

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår första bok här och nya kokboken här

Happy new gut!

HÄLSA BÖRJAR I MAGEN, 15% RABATT PÅ GUT FLORA KOMBO.

LÄS MER

Dela

Kommentarer

  1. Hej!
    Har hört att grönkål innehåller något ämne som inte är så nyttigt för oss i rått tillstånd; att man helst ska ånga kålen innan man äter den.
    Någon som känner igen detta?

    1. Maximilian Wicen skriver:

      Du tänker på oxalsyra. Andra växter som också innehåller oxalsyra är tex: spenat och rabarber mfl.
      Om du planerar att äta grönkål eller andra liknande växter mycket, alltså flera gånger per vecka, bör du förmodligen koka bort oxalsyran innan du tillreder din maträtt.

  2. Jag har börjat äta fiberrikt, raw et cetera och märker hur mycket bättre det är för min kropp och hur jag mår. Men jag har fruktansvärt ont i magen och svårt att sova.Kommer detta hålla i sig? Hur sker anpassningen till denna typ av kost?

    1. Food Pharmacy skriver:

      Av allas berättelser att döma så verkar det där vara väldigt individuellt. Ta det lugnt och tänk att små babysteps är bättre än inga steg alls. Och drick mycket vatten – det är i alla fall bra om man inte är van att äta så stora mängder fibrer.

  3. Kristina skriver:

    Min dotter tipsade mig häromdagen om boken och den läste/lyssnade jag 2 gånger på raken. Jag har svar på min funderingar vad som är bra mat för mig. Haft problem med tarmpaketet i många år men nu äntligen föll pusselbitarna på plats. Nu ska jag med glädje rensa bort skräpmat som jag har i mina gömmor och börja ge min kropp det den behöver.

    1. Food Pharmacy skriver:

      Önskar dig massa lycka till, ge järnet!

  4. Hehe, kul! Jag gillar den direkta effekten också, att magen blir så nöjd och glad efter en grönkålssmoothie.

  5. Nathalie skriver:

    Hej!! Undrar om det är lika bra med fryst grönkål som färsk?

    1. Food Pharmacy skriver:

      Alltid bättre med färsk men fryst bättre än ingen grönkål alls.

  6. Maria: Grönkål innehåller oxalsyra som i stora mängder kan orsaka bl.a njursten.

  7. Ann-Christine Reimer skriver:

    Maria: Det du syftar på har nog att göra med sköldkörteln. Väldigt många grönsaker och frukter är “goitogena”, dvs de försämrar upptaget av jod i sköldkörteln. Goiter på engelska betyder struma.

    Alla former av kål tillhör dessa livsmedel. Jag skrev om detta i ett inlägg på in blogg i mars förra året. http://blogg.visit-stina.com/2016/03/23/rawfood-i-all-ara-men-skoldkortelsjuka-bor-varma-viss-mat/

    I samma veva var det en person som publicerade en artikel om rawfood-mat i en rawfood-grupp på Facebook och det blev lynschstämning. Det här stämde inte alls ansåg läsarna och texten togs t o m bort.

    I min text länkar jag också till http://suzycohen.com/articles/goitrogen_thyroid_hypothyroidism/ och hon (en ansedd läkare) har rubriken The Case against Kale i sin text – kale = grönkål.

    Jag är drabbad av låg ämnesomsättning och jag är lite försiktig med goitogen mat, men just för tillfället konsumerar jag en hel del grönkål och jag använder den oftast rå i gröna smoothies. Grönkål innehåller väldigt många bra saker också och ibland får man ta det onda med det goda.
    Det som är mindre bra med goitogen mat reduceras när maten hettas upp, men försvinner inte helt.

  8. Ann-Christine Reimer skriver:

    Emma: Ja, jag håller med. Magen gillar grönkål väldigt mycket och munnen också – jag har riktiga “gravings for” grönkålssmoothies när jag kör hem från jobbet. Magar som inte fungerar är dessvärre ett stort problem för oss som har problem med låg ämnesomsättning, men med grönkålssmoothies borde nog de flesta få tarmarna att jubla 😉

  9. Ann-Christine Reimer skriver:

    Food Pharmacy: Jag skrev precis ett inlägg som svar på Maria ovan. Det kan ha fastnat hos er för att jag hade två länkar med. Kolla gärna i brevlådan – det är viktiga saker. Vill ni ta bort länken som går till min blogg så gör det, men publicera gärna innehållet i övrigt.

    Maria har läst om goitogen mat och att kål i rått format är mindre bra för att det hindrar upptaget av jod i sköldkörteln. Hettar man upp maten försvinner en del av det som är mindre bra, men inte allt. Grönkål är dock nyttiga grejer och ibland får man ta det onda med det goda.

    Goitogen (från goiter = struma på engelska) är:

    Alfalfa
    Arugula
    Bamboo shoots
    Bok choy
    Broccoli
    Broccolini
    Brussels sprouts
    Cassava
    Cabbage
    Canola oil
    Cauliflower
    Chinese cabbage
    Choy sum
    Collard greens
    Daikon
    Flax seed
    Horseradish
    Kai-lan (Chinese broccoli)
    Kale
    Kohlrabi
    Maca
    Millet
    Mizuna (Japanese greens)
    Mustard greens
    Peaches
    Peanuts
    Pears
    Pine nuts
    Radishes
    Rapini
    Rutabagas
    Soy milk
    Soy (beans, milk, tofu, soy lecithin)
    Spinach
    Sprouts, alfalfa or broccoli
    Strawberries
    Sweet potatoes
    Swiss Chard
    Tatsoi
    Turnips
    Watercress

  10. Josefine skriver:

    Var på en större mataffär idag och stötte för första gången på en mix av olika kålblad från Skåne: Grön amarakål, röda senapsblad och rödflikiga senapsblad. Köpte självklart en påse för att testa. Dock undrar jag om dessa skulle kunna räknas som lika nyttiga som tex. grönkål/vitkål etc. Har ni hört talas om de här småbladiga kålsorterna?

  11. Min granne har macular degeneration och tillråddes att äta mycket grönsaker främst grönkål. Hon tog rådet på allvar och har ätit grönkål varje dag i åtminstone fem år. Sjukdomen stabiliserades och hon behöver inte gå på kontroll längre. Jag odlar kål åt henne på vår kolonilott och äter på så sätt mer grönkål än jag annars skulle. Det finns en lågväxande sort som är väldigt lättodlad. Själv föredrar jag den italienska svartkålen.

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.