Ann Fernholm, Food Pharmacy

Post image

3 enkla tips på hur du minskar ditt sockerintag.

Man kan ju nästan tro att vi är lite förälskade i vetenskapsjournalisten och författaren Ann Fernholm … och faktum är att vi är det. I förrgår var hon med i SVT Plus och pratade om sitt favoritämne socker, och som vanligt gjorde hon det med bravur. Här kan du titta på hela inslaget, som för övrigt slutar i dessa tre tips på hur man minskar sitt sockerintag:

1. Det vi får i oss mest socker ifrån är godis och läsk. Släng ut läsken och spara juicen som festdricka. Låt barnen äta max 5-6 bitar godis på lördagen.

2. Se över frukosten och mellanmålen. Se upp med socker i frukostflingor och smaksatta mjölkprodukter. Släng ut chokladmjölken.

3. När du bakar – halvera mängden socker i alla recept.

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår första bok här och nya kokboken här. Och lyssna på Food Pharmacy-podden här. Och köp professor Bengmarks synbiotika här.

 

Dela

Kommentarer

  1. Hur ser ni på stevia-ketchup? Jag är beroende och äter det varje dag men tänker att det varken är citronsyra eller socker i.. Hur ser ni på ketchupen? 😀

  2. Folke Höglund skriver:

    Hej!
    Jag har blivit en ”kostnörd” som jag tror att ni också betraktar er som? Jag har med stort intresse läst er bok, och försöker läsa rapporter om immunförsvar, tarmbakterier och hur de kan odlas på bästa sätt. Jag tror också att det även handlar om mental friskhet att ha ordning på sina tarmbakterier.

    Ann Fredholms böcker har jag också läst och dessutom träffat, och hennes fokus på sockrets skadliga inverkan tror jag på. Ann påpekade i en bisats i TV, att det är fruktos som är farlig, och som kan förorsaka fettlever och bukfetma, samt vad det kan leda till med ohälsa och allvarliga sjukdomar. Om vi pratar om tillsatt socker, så består det av en blandning av glykos och fruktos, ofta 50 50 men ibland en övervikt av fruktos, som är billig, t.ex. I form av majssirap som sötningsmedel. Kroppen, och inte minst hjärnan får ju sin energi med glykos, så varför är inte ni som hälsomissionärer mer inriktade på det skadliga fruktosinnehållet? På innehållsförteckningar på livsmedel läser man sockerhalt, jag skulle vilja se frutoshalt. Pratade med Ann om detta via en emailväxling, och hon sa att det vore bra, men då tycker jag att vi ska pusha för det.

Kommentera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.