SvD: Starkt samband mellan socker och depression – Food Pharmacy

Food Pharmacy, Forskning

Post image

SvD: Starkt samband mellan socker och depression

Petar gruset ur ögonen, slår upp helgens tidning och ser att Henrik Ennarts skrivit en artikel om sambandet mellan socker och depression.

Inte en minut för sent. Vi har en global epidemi av psykisk ohälsa som orsakar enormt mycket lidande samtidigt som vi saknar vi effektiva behandlingsmetoder – bara 50 procent av de antidepressiva läkemedel som ges fungerar, och kan dessutom ge svåra biverkningar. Klart vi vaknar till liv när vi läser att det kommit två olika studier så sent som i augusti 2017 som för första gången visar på ett direkt orsakssamband mellan socker och depression.

Den ena studien visar att människor som äter mer än 67 gram socker per dag ökar risken för psykisk ohälsa (som depression och ångest) markant (med 23 procent). Studien är gjord inom det stora MoodFood-projekt, ett initiativ som sponsras av EU-kommissionen och som har som syfte att kartlägga sambandet mellan mat och psykisk ohälsa.

Den andra studien drar gränsen lite tidigare, vid 60 gram. Studien är gjord av spanska forskare och bygger på den så kallade Sun-studien där man följt nära 20 000 deltagare sedan 1993. Samma sak här: man såg en ökad risk för depression för de som dagligen fick i sig mer än 60 gram tillsatt socker i drycker, godis och bakverk.

I Sverige äter mer än var tredje person över 60 gram socker per dag, vilket motsvarar cirka 20 sockerbitar. Alltså två läskburkar, en tallrik med fruktyoghurt med kalaspuffar och ett glas sötad fruktjuice, ett hekto lösgodis eller en 100-grams chokladkaka. Fast, med tanke på allt dolt socker som dagens färdigmat innehåller är det faktiskt rätt lätt att komma upp till riskzonen utan att man ens vet om att man har ätit socker.

Nåväl, vi väljer att fokusera på de goda nyheterna: att man i den andra studien såg att de som åt fullkorn och andra fiberrika kolhydrater av hög kvalitet minskade risken för depression med 30 procent. Mer grönsaker och fibrer åt folket, med andra ord. Och kanske dags att börja se maten som en självständig behandlingsmetod vid depression och ångest?

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår första bok här och nya kokboken här. Och lyssna på senaste avsnittet av Food Pharmacy-podden här

I samarbete med Nordic Clinic

Bli din egna hälsodetektiv och få ordning på din krånglande mage

LÄS MER OCH ANMÄL DIG HÄR

Dela

Kommentarer

  1. Amanda Yderstedt Davidsson skriver:

    Tack för en så fin och inspirerande blogg!

    Jag började lyssna på er pod och det var så jag hittade hit. Mitt liv har tagit en helomvändning sen jag började inse vad det jag stoppar i mig har för påverka på min kropp. Jag lider av depression och äter antidepressiv medicin, och har aldrig tidigare tänkt på vad socker egentligen gör med mig. Vill hylla och tacka för att ni upplyser om så viktiga ämnen då vården aldrig har upplyst mig om detta, förändring behövs!
    Min nystartade peppblogg:
    https://naturenergiblog.wordpress.com

  2. Nathalei skriver:

    Tjenare, hur är det med sockerliknande mat då? Vet ni det? Undrar också om det är bra att i en socker detox undvika sockerliknadne mat?
    Ha en bra dag!:)

  3. Så intressant! Jag har precis avslutat en sertralinbehandling, jag har ätit medicin i nästan 3 år, och har precis fyllt 25. Väldigt intressant när ni pratade om detta ämne i podden också. Det jag tror är väldigt viktigt i den här frågan är att förstå hur en deprimerad person fungerar, i podcasten “Psyket” beskriver en docent och psykiater i ett avsnitt vad som händer i hjärnan vid depression, och berättar att en deprimerad person tappar förmågan till motivation, den stängs helt enkelt av i hjärnan. Och har man redan blivit deprimerad kan antidepressiv medicin hjälpa dig att få tillbaka motivationen, och andra viktiga funktioner i hjärnan (vilket exakt hände mig).

    Men att förebygga depression med motion och kost, och att det ska vara en självklar del av behandlingen vid depression borde ju vara en självklarhet.
    Men jag tror att det är viktigt att förstå att många deprimerade kämpar för att ta sig upp ur sängen på morgonen och försöka ta sig igenom dagen utan att fullständigt bryta samman, och då är tanken fibrer och svettiga promenader långt borta.

    Tack för en viktig och underbar blogg och podd!

  4. Lina-Maria skriver:

    Eller är det så att deprimerade äter mer socker pga att de söker något som kan aktivera belöningscentrum i hjärnan. Älskar denna blogg! Vore kul med lite mer hönan och ägget-disskusion. Fortsätt inspirera!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Tack för att du delar med dig av dina tankar, Lina-Maria!

Comments are closed.

Kommentera

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.