Hur mycket socker får hälso-Stina i sig? – Food Pharmacy

Ann Fernholm

Post image

Hur mycket socker får hälso-Stina i sig?

ann fernholmÄpplen hit och päron dit. I skolans matteuppgifter kryllar det av frukter som olika barn sätter i sig. Jag tycker att det är roligare att räkna sockerbitar. Här kommer en uppgift för er läsare: hur många sockerbitar sätter Stina i sig under en regnig onsdag i oktober?

Men vem är då Stina kanske du tänker nu? Jomen, Stina bor i Norrköping och jobbar som konsult. Nått med ekonomi tror jag. Hon tänker på sin hälsa och tycker det känns fräschare att äta fil till frukost än en massa vitt bröd. För de goda bakteriernas skull brukar hon köpa Verums hälsokvarg (hon äter 2,5 dl) och på det har Paulúns osötade granola (30 gram). Sedan dricker hon 2 dl av Magens lille vän (som Proviva kallar sin dryck) eftersom hennes mage är lite körig ibland.

 

Vid 10.30, när frukosten sjunkit undan, tar Stina en kopp kaffe och en frukt ur korgen i fikarummet (den fylls på varje måndag och onsdag, men vi räknar inte frukten nu).

En timme senare knackar Staffan och Peter på dörren (efter påsk någon gång kommer ni bestämt att få en uppgift om Staffan också). De undrar om Stina ska med och käka lunch på kinakrogen runt hörnet. Stina tackar nej. Det är så mycket på jobbet just nu, säger hon. Hon hinner inte vara borta så länge och dessutom är kinamaten för osund (det senare tänker hon tyst för sig själv). Istället går hon till Pressbyrån och köper en pastasallad.

 

När hon kommer ut ur affären är hon nöjd. Hon lyckades precis dra till sig handen, innan den hann sno åt sig en Daim. Salladen äter hon framför datorn.

Redan vid tvåtiden börjar Stina känna sig hungrig igen. Hon tar en kopp kaffe, men vid tretiden är det i princip omöjligt att fokusera på jobbet. Hon skrattar för sig själv. När hon en gång bantade med Nutrilett läste hon på deras sajt att 15.00 var dygnets farligaste tidpunkt: ”Den saftiga bullen och den stora skålen med choklad på bordet i sammanträdesrummet stjäl din uppmärksamhet.” Så sant, så sant. Sedan dess har hon ett lager av deras SmartMeal i sin skrivbordslåda.

 

Hon äter den i små tuggor för den mättar bättre då.

Efter jobbet kör hon ett träningspass. Svetten rinner ner för ryggen och när hon handlar middag känner hon sig nästan svimfärdig. För att få upp blodsockret köper hon lite naturgodis, typ naturlakrits och jordgubbar i yoghurt.

 

Även om naturgodis är bättre än vanligt godis (på hyllan står ”A better choice”) har Stina en gräns för hur många bitar hon för köpa: max 10 stycken. Den håller hon stenhårt på. Hon tänker på Lina, som nästan varje kväll klämmer en hel påse Polly. Snacka om beroende.

Till middag lagar Stina lax med ris och teriyakisås. Hon råkar visst fota maten innan hon häller på själva teriyakisåsen:

 

Men hon äter i alla fall 0,5 dl av den här sorten:

Detta var Stinas dag. Hon gjorde en rad hälsomedvetna val: hälsokvarg, juice som är bra för magen, sallad, ett ”smart” mellanmål och naturgodis. Men hur mycket tillsatt socker fick hon i sig ? Uppfyllde hon Livsmedelsverkets gräns om max 10 procent av alla kalorier? Och hur står hon sig mot WHO:s hälsomål om max 5 procent fritt socker, där också socker från juice och juicekoncentrat inkluderas?

Räkna på nu! Eller bara gissa. I morgon kommer rätt svar.

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

Detta är ett gästinlägg. Eventuella åsikter som uttrycks är skribentens egna. 

Happy new gut!

HÄLSA BÖRJAR I MAGEN, 15% RABATT PÅ GUT FLORA KOMBO.

LÄS MER

Dela

Kommentarer

  1. Ingen aning om hur mycket socker hon fick i sig men reagerar på att flera av exemplen av det hon äter ”anses nyttigt”, men jag vet att även det är sockerbomber.
    Antar att det är syftet. Tror hon antagligen får i sig alldeles för mycket socker. Ska bli intressant att få läsa svaret i morgon.

  2. Skulle säga att det nyttiga (på riktigt nyttigt och bra för hennes kropp) var äpplet, kaffet, räkorna, äggen och grönsakerna i salladen samt laxen på kvällen. Övriga innehåller för mycket socker eller omvandlas snabbt till socker i kroppen.

  3. Cecilia skriver:

    Tror Stina behöver stå över juicen på morgonen, daimen vid lunch, nutrilettbaren och naturgodiset för att nå 10% gränsen. Frågan är om det räcker att stryka teriyaki för att komma ner till 5%. (Har inte gjort några kalkyler utan gissar bara.) ????

  4. Caroline skriver:

    Hej! Tycker ni har en fantastisk blogg och älskar den inspiration som ni förmedlar genom den, ert instakonto och era böcker. Men den här artikeln gör mig faktiskt provocerad. Vem som helst kan lista ut att “Hälso-Stina” har fått i sig väldigt mycket mer socker än hon/vi tror och det är bra att lyfta att det är så trots “nyttiga” val. Men tonen som används tycker jag är nedlåtande mot alla som kämpar som djur för att undvika sockret som man dagligen får veta att man dör av. Den här uträkningen hade kunnat göras helt utan att beskriva Hälso-Stina på det här sättet. Hade hon istället kallats “Ätstörnings-Stina” hade texten kunnat beskriva något mycket värre än att man får i sig för mycket socker vissa dagar – nämligen att väldigt många knappt vågar äta längre.
    Hälsningar,
    Caroline.

  5. Åse Varf skriver:

    Tror att hon fått i sig ca 35 sockerbitar.

  6. Annika J skriver:

    Hon har fått i sig mer! Bara vid frukost ser jag varningsljus…

  7. Nu tänker jag ju att detta omöjligt kan stämma men enligt mina “höftade” beräkningar så landar hon på 146,5g
    (=36,62 sockerbitar) genom sin dag.

    Frukost: 39,2 gram
    Lunch: 8 gram
    Snacks: 89 gram
    Middag: 10,3 gram

    Kommer inte sätta min fot vid naturgodiset igen.

  8. Evelina skriver:

    Tänkvärd uppgift! MEN snälla skriv en liknande berättelse om Karin som faktiskt äter nyttigt utan dolt socker. Vad exakt äter hon (frukost, mellis, lunch och middag) hur gör hon när det är svårt att hitta alternativ eller om det är tidsbrist? Skriv om de goda exemplen, så lär jag mig bäst i alla fall 🙂

  9. Lotta skriver:

    Jag gissar, MASSOR!!!!!

  10. Malin skriver:

    Allt började med att jag sprang på boken Food Pharmacy på ICAS bokrea. Jag tänkte ja minst en bok varje bokrea och i år får det bli denna. Jag blev helt fast! Nu väntar jag på kokboken som är beställd på Adlibris. Sedan gick jag in här……..och nu är jag helt FAST! Jag var tvungen att läsa allt från början så jag är just nu i hösten 2014 och har lärt mig göra pesto på morotsblast. Ni är enastående, sååååå bra. Och JAG mår så bra även om jag inte är någon renodlad “anti-inflammatorisk- kosthållare” men jag provar något nytt var dag. Nu ska jag leta upp er på Insta. Kram till er och tack för mitt nya liv. Vad tycker ni om ingefära-shotsen som alla dricker just nu? Jag ska blanda till en Zlatan shot nu. Köpte en stor påse Gurkmeja på hälsokostaffären igår.

  11. Marielle skriver:

    Inte en aning om vad jag ska gissa på men behöver inte vara Einstein för att förstå att det är way to much. Går och lägger mig nu så blir det i morgon fortare…såå spännande!

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.