Recept, Therese Elgquist

Post image

Bakad blomkål med krossade gröna ärtor, vildris och äppelig surkålssallad

Idag ska vi laga bakad blomkål. Funkar fint som en enklare lunch, som grönt tillbehör till buffén eller tillsammans med lite svenska tomater och avokado för en matigare middag. Extra smidigt är det att göra rätter som denna (eller alla rätter egentligen) när vissa delar är förberedda, exempelvis vildriset (eller nakenhavren, quinoan, eller durran – du fattar grejen!). Har du inget vildris färdigkokt i kylen kan du börja med att koka det nu.

Bakad blomkål med krossade gröna ärtor, vildris och äppelig surkålssallad
(4 personer som lättare lunch)

1 stort blomkålshuvud
400 g frysta gröna ärtor
3/4 dl snabbmixad pesto* (recept längre ned)
2 dl vildis (gärna blötlagt över natten), eller ca 6 dl färdigkokt
färsk basilika till garnering
2 msk kallpressad olivolja
Salt och nymalen svartpeppar

Äppelig surkålssallad
2 dl surkål (går utmärkt att köpa färdig ekologisk – speciellt nu när solen lockar utomhus!)
1 rött äpple

Plocka fram alla godsaker och värm ugnen till 100 grader.

Tina 300 g gröna ärtor. Mosa ärtorna lätt tillsammans med peston till ett lagom kross. Smaka av med salt och nymalen svartpeppar.

Skär de grövsta bladen från blomkålen i mindre bitar, lägg åt sidan tillsammans med de mer späda. Skär sedan själva blomkålen i tunna skivor på höjden, pensla skivorna med olja runt om och lägg på en bakplåt. Salta och peppra lätt. Blanda bladen med olja. Baka blomkålen mitt i ugnen i 45-60 minuter, beroende på hur tunna skivor du skurit, och hur mycket tuggmotstånd du önskar. Låt bladen bakas med sista 15 minuterna.

Sprid ut vildris och de krossade ärtorna över blomkålen, direkt på plåten.

Riv äpplet grovt. Blanda ihop med surkålen. Servera tillsammans med resten av godsakerna. Toppa gärna med extra basilika.

* Snabbmixad pesto
Mixa 2 stora (!) nävar basilika, 1 dl pumpakärnor, 1 liten vitlöksklyfta, 1 dl kallpressad olivolja och 1 tsk äppelcidervinäger. Smaka av med salt och nymalen svartpeppar.


Förresten, vildris – vad är det?

Vildris är egentligen inte ett ris utan – lurigt nog – ett frö från en gräsväxt. Det har ett gott tuggmotstånd och en lätt nötig smak. Blötlägg gärna vildriset i rikligt med vatten + 1/2 msk ofiltrerad äppelcidervinäger över natten innan användning, då blir näringen mer tillgänglig och koktiden förkortas dessutom. Hos oss är det en favorit att blanda ner i sallader, toppa soppor med eller servera till matiga gröna biffar. Som om det inte vore nog har vildris ett bra innehåll av protein, fibrer och flera vitaminer och mineraler! HUR BRA?

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår första bok här och nya kokboken här.

Dela

Kommentarer

  1. Alexandra skriver:

    Ni som inte testat denna-GÖR DET! Helt SJUKT galet god! 😛

Kommentera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.