Dagens näringsjägar-tips: Frysta citroner – Food Pharmacy

Food Pharmacy, Recept

Post image
fav

Dagens näringsjägar-tips: Frysta citroner

fav

Du som läst våra böcker, varit på någon av våra föreläsningar eller brukar kika in här på bloggen emellanåt vet ju hur extremt förtjusta vi är i att äta hela grönsaker och frukter. Med hela menar vi alltså även skalet, kärnhuset och blasten – saker som vi av tradition varit rätt snabba med att förpassa till sopptunnan. Eftersom dessa delar är väldigt näringsrika så är det ju lite dumt att inte ta tillvara på dem.

Ett riktigt bra tips på detta tema är att riva och frysa in citroner. Skalet från en ekologisk, tvättad citron är nämligen väldigt nyttigt, och vissa hävdar att det till och med är närmare tio gånger mer vitaminer i citronskalet än i saften. Problemet är bara att citronskal kan ge en rätt så bitter smak till smoothien eller soppan som alla inte tycker är helt angenäm. Om du däremot fryser in hela citronen innan du använder den i din matlagning, så smakar skalet helt annorlunda!

En fryst citron
(1 citron)

1 citron

Köp en ekologisk citron, tvätta den noggrant och frys in den. Ta fram den frysta citronen och riv den över din mat så får du i dig hela frukten inklusive skalet. Funkar i typ allt: över din naturella yoghurt, i lunchsalladen, i ditt kylda gröna te eller över fruktsalladen.

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår första bok här och nya kokboken här.

Dela

Kommentarer

  1. Hilda skriver:

    Ska man alltså riva hela citronen, dvs inkl allt det vita?

  2. Mona skriver:

    Kul tips! Funkar det lika med apelsiner, om en fryser dem? Det vita är ju rätt så beskt på dem med…

  3. Anita Nilsson skriver:

    Använd aldrig det vita …riv endast det gula

  4. Anita varför skulle man inte riva de vita ?
    Den vita hinnan på apelsin- och citrusfruktklyftor kastar vi oftast bort. Det är synd. Albedoen, som den vita hinnan kallas, innehåller massor av sunda ämnen, bland annat pektin som kan förebygga cancer, minska ett förhöjt kolesterolvärde och dämpa aptiten.

    Förebygger cancer

    I hinnan finns också andra ämnen som antas kunna hålla cancer på avstånd; D-glucarat och D-limonen – det sistnämnda är en av de oljor och antioxidanter som finns i stor mängd i albedoen.

    Kom dock ihåg att välja obesprutade eller ekologiska citrusfrukter om du tänker äta hinnan, gifterna kan komma in i albedoen från skalets utsida

  5. Helena skriver:

    Hilda, Mona och Anita- alltså, det står ju HELA citronen, alltså menas väl även det vita. Varför annars tipsa om att frysa den och sedan riva ”hela, inklusive skal”? Varför ens tipsa över huvud taget om det ändå bara är köttet och det gula som kan ätas? Självklart menas även det vita 🙂

    Tack för bra tips! Här skall det frysas citroner 😀

  6. Niklas skriver:

    Är det vita onyttigt/giftigt?

    1. Food Pharmacy skriver:

      Nej, tvärtom!

  7. Mattias Wikman skriver:

    Tack för detta tips! Gjorde det väldans mycket enklare och godare att hantera citroner 🙂

    En fråga till då, jag antar att detta gäller alla citrusfrukter som apelsin, lime, blodapelsin osv?

  8. Enklast att mixa citronen färsk och frysa till ’iskuber’. Enkelt att ta fram en kub till morgonens citronvatten. Tinar rätt snabbt.

  9. Elisabeth skriver:

    Hej!
    Håller på att hackar hela citrusfrukter till marmelad . Skall frysa hacket för att det ”vita” mellanskalet skall bli mindre bäskt.
    Undrar om någon känner till om det ”vita” mellanskalet håller kvar vitaminer mm. efter frysen?

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.