I säsong i juni – Food Pharmacy

Food Pharmacy

Post image

I säsong i juni

Att juni är månaden som blommar mest vet vi ju sedan barndomens musiklektioner, men vilka grönsaker är egentligen i säsong nu? Nedan har du en lista på de råvaror som smakar mer, innehåller mer näring och ofta är billigare just nu.

Örter:
Basilika, dill, gräslök, nässlor, persilja

Kål:
Blomkål, kålrabbi, spetskål

Grönsaker:
Broccoli, gurka, rädisor, sockerärtor, sparris, tomat

Lök:
Färsk gul lök, färsk röd lök, färsk vitlök, salladslök, purjolök

Rotfrukter:
Morötter, palsternacka, färskpotatis, rödbeta

Sallad:
Salladskål, isbergssallad, romansallad, ruccola, spenat

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår första bok här och nya kokboken här.

 

Happy new gut!

HÄLSA BÖRJAR I MAGEN, 15% RABATT PÅ GUT FLORA KOMBO.

LÄS MER

Dela

Kommentarer

  1. Kerstin Fallgren skriver:

    Hej! vill bara påminna om den förträffliga rabarbern som det finns massor av just nu!
    Det är svårt att hitta recept som inte innehåller socker så jag provade att helt enkelt köra ner den i min gröna drink, det funkar utmärkt och blir jättegott. Dagens variant:
    En rabarberstjälk
    Några nävar kirskål
    Ett par skivor citron (frysta, tack för tipset om att frysa citron)
    Lite fryst mango i kuber
    En bit färsk gurmeja
    Havremjölk och vatten
    Ett par skedar creme fraiche

    Hälsningar
    Kerstin

    1. Food Pharmacy skriver:

      Wow, tack för tips – ska absolut testas! Kolla även in smulpajen med rabarber som vi la upp på bloggen i går.

  2. Camilla Sunesson skriver:

    Hej!
    Tycker det ni gör är fantastiskt bra och intressant???? Har Crohns sjukdom och inflammation i tarmen, men mår så bra av att anamma ett tänk!
    Funderar över den gröna smoothien som jag nu dricker varje dag, men inte alltid hinner göra slut på. Hur ska man tänka med hållbarheten? Håller den ett dygn i kylskåpet om ingredienserna är fräscha?
    Vänlig hälsning
    Camilla

    1. Food Pharmacy skriver:

      Japp den håller absolut. Som nyttigast helt pinfärsk, men ibland är det ju superskönt att förbereda i förväg/spara om man inte orkar dricka upp allt.

  3. Camilla Sunesson skriver:

    * ert tänk, inte ett tänk

  4. Hej.

    Sen några veckor tillbaka har jag dragit ner extremt mycket på socker och sockerliknande mat och mår så bra av det. Nu när alla bär och frukter börjar mogna i trädgården skulle jag uppskatta lite inspiration för vad man kan göra med de bär t.ex. där man vanligtvis använder mycket socker i recepten. T.ex. svarta vinbär som brukar bli saft eller gelé.

    Tack för en grym blog/podd/bok.

    //Emma

  5. Kerstin Knutsdotter Bergqvist skriver:

    Hej Emma!
    Frys ner dina bär och ta fram lite åt gången och mixa till en fin sås och ha i yoghurten eller på gröten, eller varför inte på eller i glassen. Väldigt c-vitaminrikt, framförallt de svarta vinbären. Frysta egenodlade bär är också utmärkta att ha som bas i smoothies.
    Köpta frysta bär ska man vara lite uppmärksam på, framförallt hallon, som enligt ‘påskrift’ måste kokas 1 minut innan man kan äta dem. Gäller att kolla vad som står på paketet.

    Lycka till!

    //Knutte

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.