fbpx

Food Pharmacy

Post image

Ytterligare hälsofördelar med probiotika

Den här texten publicerades först i SvD Perfect Guide.

Pass, pengar, p-piller och probiotika! Eller tja, p-piller skippade vi för rätt många år sedan. Och passet är så väl gömt i någon byrålåda att vi knappt hittar det när vi faktiskt behöver det. Tillskott av probiotika däremot har i princip blivit ett lika naturligt inslag i vår morgonrutin som att borsta tänderna. Enkelt förklarat kan man säga att probiotika är tillskott av goda bakterier som tarmfloran tycker om.

Forskarna hittar hela tiden nya samband mellan våra goda bakterier i tarmen och hur vi mår både mentalt och fysiskt. För några dagar sedan ramlade vi över en intressant studie gjord vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg. Studien, vars resultat publicerades av tidskriften Journal of Internal Medicine, visade att kosttillskott med hälsofrämjande bakterier kan skydda skelettet hos äldre kvinnor. Vilken grej!

90 äldre kvinnor deltog i studien och varje dag under ett helt år fick de ta ett pulver som antingen innehöll probiotika eller placebo. Efter ett år mättes kvinnornas benförlust i deras underben och bland de som fick kosttillskott med bakterier halverades benförlusten jämfört med de kvinnor som bara fick placebo. Ja, ni hörde rätt. Benförlusten halverades tack vare tillskott av probiotika.

Vi tycker att det här är lite extra intressant eftersom Sverige ligger i topp när det kommer till just benskörhet. Vid benskörhet, som även kallas osteoporos, är skelettet svagare än normalt vilket ökar risken för benbrott. Det är den vanligaste orsaken till benbrott hos äldre och frakturer till följd av osteoporos är särskilt vanligt hos äldre kvinnor. Efter 80 års ålder har en majoritet av kvinnorna sjukdomen. Tyvärr upptäcks osteoporos sällan före den första frakturen. De som får diagnosen får den först efter ett eller flera benbrott och det är därför särskilt viktigt med förebyggande behandling. Nu visar det sig alltså att probiotikabehandling kan bli ett effektivt sätt att förhindra uppkomsten av benskörhet. Vilket fantastiskt resultat!

Och vet ni vad? Studien visade dessutom att behandling med probiotika tolererades väl av patienterna. De kvinnor som deltog i studien och åt kosttillskott med bakterier fick nämligen inga andra biverkningar än de kvinnor som fick placebo. Tänk vilka goda nyheter för oss som älskar probiotika. Heja!

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår första bok här och nya kokboken här.

Dela

Kommentarer

  1. Karin skriver:

    Vad för probiotika är det man ska ta då? Har ni några rekommendationer?

  2. Amanda skriver:

    Intressant studie, jag har ätit probiotika i flera år men för ca 1 år sedan gick jag över till symbiotika (stigs) och älskar den. Min fråga blir då, symbiotika och probiotika är väl samma sak bara det att symboitikan är ”levande” och innehåller fibrer. Eller är jag ute och cyklar här??

    Ha en fin dag och tack för en toppen blogg!
    Amanda

  3. Malin skriver:

    Hej,
    Tack för ert fina arbete, med bloggen, böckerna och podden! Hoppas ni aldrig tröttnar på ert viktiga jobb! Hoppas snart en dag kunna komma och lyssna på någon av era föreläsningar också! 🙂
    En fråga bara, vilket slags probiotika är det ni äter? Vad rekommenderar ni?
    Tack på förhand!
    MVH/Malin

    1. Julia Axelsson skriver:

      Tack Malin för dina fina, fina ord!

      Vi äter en synbiotika som heter Supersynbiotics15.

  4. Therese Ålstig skriver:

    Köpte eran kokbok och hunnit testa tre recept, mangogryta, tofupinnarna och självfallet de smarriga rocky roads. Alla super goda. Men barnen gillar inte tofu riktigt men jag tänker testa lite olika och se vad som gillas och inte. Jag gillade dem och var lite skeptisk om jag skulle bli mätt, tränar rätt mycket. Men det blev jag. =)

  5. Eva Bjärhall skriver:

    Precis fått receptbelagd medecin mot benskörhet men väntar på denna produkt. Var får ja tag på den??? Så tacksam f hjälp.

  6. Inga Almström skriver:

    Hej!
    Har läst artikeln o det var en alldeles speciell probiotika som användes i studien.
    Så tycker ni måste berätta vilken man skall köpa.

  7. Monica skriver:

    Hej, dom äter Synbiotics15 själva. Se länkarna nedan. Har själv ätit sedan i höstas och är 50+ så artikeln var ytterligare en glädjande nyhet.

    Artikel https://foodpharmacy.se/2016/05/intervjun-om-vad-som-hander-om-du-krockar-fyra-bakterier-med-5-gram-fibrer/

    Köps här https://supersynbiotics.se

  8. Emelie skriver:

    Hej!

    Min son på 2,5 år är nu tvungen att äta kovepenin pga halsfluss som inte vill ge med sig. Vill ge honom något för att föröka bibehålla hans tarmflora så gott det går. Vilken typ av tillskott kan jag ge honom? Syntbiotika15? För övrigt äter han 90% veganskt.

    Tack för grymma böcker!

    Mvh
    Emelie

    1. Julia Axelsson skriver:

      Du kan absolut ge han probiotika som en boost! Blanda ut den i gröt eller smoothie.

  9. Susanne Barkvik skriver:

    Probiotika ingår i min dagliga dos. Jag gör egen yoghurt med probiotikapulver. Blandar /vispar med den mjölk man själv trivs bäst med (1 liter) och med en påse Pro B 4. Blandningen sätts i en bunke som i sin tur sänksned i en termosburk med hett vatten. Får stå i ett dygn. Sedan har du världens godaste yoghurt med massor med probiotika i. Lan sedan smaksättas med vad du vill.
    Bäst av allt är att den är så go o mjuk för magen att det känns som bommul. 🌷

Kommentera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.