fbpx

Food Pharmacy

Post image

En rosa oktober

Minst var tredje person som lever i dag kommer någon gång under sin livstid att få en cancerdiagnos. I dagsläget handlar det om drygt 60 000 drabbade varje år, något som bland annat uppmärksammas genom Cancerfondens årliga Rosa bandet-kampanj. I oktober varje år färgas hela Sverige rosa, inte minst genom alla de rosa produkter som finns att köpa runt om i landet (i år finns över 200 att välja bland!). Syftet med kampanjen är att finansiera cancerforskning, sprida kunskap och bedriva påverkansarbete.

Nu varnar före detta vice ordförande för Cancerfonden Lars Bern för att Cancerfondens kampanj “totalt spårat ur”. Bern menar att fonden genomför en kampanj för Rosa bandet tillsammans med godisföretaget Fazer och deras välkända, sockerfyllda godisbit geisha. Enligt Bern visar all modern forskning att ”det inte finns något enskilt livsmedel som är så nära knutet till uppkomst av cancer, cancerförekomst och spridning av cancertumörer som socker”. Underligt, tycker Lars Bern, att Cancerfonden då vill att människor donerar till cancerforskningen genom att köpa produkter som i sig bidrar till utvecklingen av sjukdomen.

Lars Berns slutsats är att vi bör sluta lämna bidrag till Cancerfonden. Istället uppmanar han människor och företag att donera pengar till “ett långt seriösare alternativ”, nämligen Kostfonden. Ni som följer oss här på bloggen kan omöjligt ha missat att vi regelbundet jublar över Ann Fernholms viktiga initiativ Kostfonden. Då förstår ni också hur glada vi blir när Lars Bern uppmanar människor att donera just dit. Kostfonden är en ideell insamlingsorganisation med 90-konto och precis som exempelvis Cancerfonden och Hjärt-lungfonden samlar de in pengar till vetenskapliga studier. Men här ligger fokus på att undersöka hur den mat vi äter kan förhindra sjukdom och få oss att må bättre.

Cancerfonden har i ett svar till Bern sagt att de inte är sponsrade av Fazer. Samarbetet innebär enbart att Fazer ger 50 öre till Bröstcancerfonden för varje såld Geisha.

Naturligtvis är det bra att Fazer väljer att donera pengar till livsviktig forskning – fler företag borde bidra på liknande sätt. Men oavsett om Fazer ger pengar till Bröstcancerfonden eller inte tycker vi att det är oerhört märkligt att Cancerfonden väljer att indirekt uppmana till konsumtion av chokladbitar fulla med socker för att samla in pengar till sin forskning. Och ärligt talat, de kan väl inte ha valt att samarbeta med Fazer bara för att de sockriga fyrkanterna har rosa papper? Bättre fantasi än så måste de väl ändå ha.

Om det är en rosa produkt som Cancerfonden vill ha så har vi flera på lager. Är ni nyfikna? Spetsa öronen nu Cancerfonden för varje fredag under hela oktober ger vi er hälsosamma, kalasgoda och ljuvligt rosa recept som, hör och häpna, inte innehåller några onyttigheter alls. Titta in på fredag för vårt första rosa bidrag!

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, lyssna på podden och handla vår första bok här och nya kokboken här.

Dela

Kommentarer

  1. Detsamma gäller Pågen och Lingongrova… Massor av socker men dom ska få en rosa logga under en månad iallafall…

  2. Ni är grymma!! ❤

  3. Susanne skriver:

    Äntligen kommer rosa bandet-kampanjen upp till diskussion.
    Som bröstcancerdrabbad har det verkligen känts tveksamt. Det är klart att man vill att människor ger pengar till cancerforskning, men kostfondens inriktning på förebyggande är ju viktigare, när man vet att livsstilsfaktorer har så stor betydelse för både uppkomst och återfall. Att låta cancerframkallande produkter marknadsföra sig med rosa bandet logga är ju lika tokigt som att sjukhusen serverar godis och kakor på informationsmöten med drabbade. Tack för att ni tänker rätt!

  4. Gjorde ett inlägg om detta (fast med inriktning på de rosa-sockrade bullarna). Det blev bemött med blandad reaktion. Många hyllade och höll med, andra menade på att det inte fanns någon direkt koppling mellan socker och cancer… och vissa kallade hetsjakt kring mat.

    Jag äter iaf era kanelbullar på kanelbullens dag, och ser fram emot era rosa recept 😃😃😃

  5. Annelie Broberg skriver:

    Hurra för Er o för Ann Fernholm! ❤️

  6. Susanna skriver:

    Bra att det uppmärksammas! Har slutat att köpa rosa bandet.

  7. trollet skriver:

    Äntligen kan man säga, att ”detdödligasockret” kommer på tapeten, glöm inte gluten;) Är ny här men följer Anna Hallen… Hittade eran blogg när vi letade för ett seminarium i skolan, jag kommer stanna kvar=) Tack för fina inlägg, ska kolla in era övriga kanaler också!

  8. Rosa bandet känns sådär, bullar choklad ja allt har rosa bandet nu i oktober. Vill att man skall känna kärnan för vad det står får. I år bojkottar jag ! vill veta mer om vad rosa bandet står för nu hur kostnaderna fördelas hur mycket av totala intäkterna går till forskning.

    Och ni och Ann Fernholm gör ett så bra jobb !

  9. Therese Andersson skriver:

    Hej! Ni är fantastiska!
    Detta är en lång attikel på samma tema om just Rosa Bandet. Värt att uppmärksamma i ert nätverk tycker jag.
    http://www.tidningenhalsa.se/artiklar/artiklar/20170123/ar-cancerfondens-kostrad-vid-cancer-kontraproduktiva/

Kommentera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.