En rosa oktober
Minst var tredje person som lever i dag kommer någon gång under sin livstid att få en cancerdiagnos. I dagsläget handlar det om drygt 60 000 drabbade varje år, något som bland annat uppmärksammas genom Cancerfondens årliga Rosa bandet-kampanj. I oktober varje år färgas hela Sverige rosa, inte minst genom alla de rosa produkter som finns att köpa runt om i landet (i år finns över 200 att välja bland!). Syftet med kampanjen är att finansiera cancerforskning, sprida kunskap och bedriva påverkansarbete.
Nu varnar före detta vice ordförande för Cancerfonden Lars Bern för att Cancerfondens kampanj “totalt spårat ur”. Bern menar att fonden genomför en kampanj för Rosa bandet tillsammans med godisföretaget Fazer och deras välkända, sockerfyllda godisbit geisha. Enligt Bern visar all modern forskning att ”det inte finns något enskilt livsmedel som är så nära knutet till uppkomst av cancer, cancerförekomst och spridning av cancertumörer som socker”. Underligt, tycker Lars Bern, att Cancerfonden då vill att människor donerar till cancerforskningen genom att köpa produkter som i sig bidrar till utvecklingen av sjukdomen.
Lars Berns slutsats är att vi bör sluta lämna bidrag till Cancerfonden. Istället uppmanar han människor och företag att donera pengar till “ett långt seriösare alternativ”, nämligen Kostfonden. Ni som följer oss här på bloggen kan omöjligt ha missat att vi regelbundet jublar över Ann Fernholms viktiga initiativ Kostfonden. Då förstår ni också hur glada vi blir när Lars Bern uppmanar människor att donera just dit. Kostfonden är en ideell insamlingsorganisation med 90-konto och precis som exempelvis Cancerfonden och Hjärt-lungfonden samlar de in pengar till vetenskapliga studier. Men här ligger fokus på att undersöka hur den mat vi äter kan förhindra sjukdom och få oss att må bättre.
Cancerfonden har i ett svar till Bern sagt att de inte är sponsrade av Fazer. Samarbetet innebär enbart att Fazer ger 50 öre till Bröstcancerfonden för varje såld Geisha.
Naturligtvis är det bra att Fazer väljer att donera pengar till livsviktig forskning – fler företag borde bidra på liknande sätt. Men oavsett om Fazer ger pengar till Bröstcancerfonden eller inte tycker vi att det är oerhört märkligt att Cancerfonden väljer att indirekt uppmana till konsumtion av chokladbitar fulla med socker för att samla in pengar till sin forskning. Och ärligt talat, de kan väl inte ha valt att samarbeta med Fazer bara för att de sockriga fyrkanterna har rosa papper? Bättre fantasi än så måste de väl ändå ha.
Om det är en rosa produkt som Cancerfonden vill ha så har vi flera på lager. Är ni nyfikna? Spetsa öronen nu Cancerfonden för varje fredag under hela oktober ger vi er hälsosamma, kalasgoda och ljuvligt rosa recept som, hör och häpna, inte innehåller några onyttigheter alls. Titta in på fredag för vårt första rosa bidrag!
Följ oss gärna på Facebook och Instagram, lyssna på podden och handla vår första bok här och nya kokboken här.