fbpx

Therese Elgquist

Post image

Mindful eating: Ät med alla dina sinnen

I veckans avsnitt av Food Pharmacy-podden pratar vi om mindful eating tillsammans med vår blogg-kock Therese Elgquist. Som vanligt hittar ni avsnittet här. Men vad är egentligen mindful eating? Vi bad Therese att själv beskriva hur hon ser på denna matfilosofi. Scenen är din, Therese.

Mindful eating. Kanske låter det konstigt i dina öron. Som om att äta med medvetenhet skulle vara något komplicerat. Det är det verkligen inte. Det handlar bara om att vara (riktigt) närvarande när du äter och lyssna till din kropps signaler.

Hur då? Jo, genom att låta alla dina sinnen vara med och registrera vad som händer i kroppen. Hur ser maten ut? Hur känns den på tungan? I gommen? Hur doftar den? Hur smakar den, alltså på riktigt? Hur låter det när du tar en tugga? Lägg märke till färg, konsistens, aromer, smak, temperatur och ljud. Jag lovar att matupplevelsen blir helt ny. Jag har sagt det förr och jag säger det igen: mat är magi.

Om du sänker tempot och äter med alla dina sinnen kommer du inte bara att uppskatta maten mer, du kommer också hjälpa din kropp att ta upp alla näringsämnen som finns i maten. Det är också mer troligt att du bara äter den mängd mat som din kropp verkligen ber om och slutar äta när du är mätt. Men kom ihåg: mindful eating är ingen diet – det handlar bara om att du ska lära känna din kropps signaler.

När vi nu ändå pratar om att lyssna till kroppens signaler måste jag passa på att nämna något så enkelt som hunger. Eller vad det egentligen handlar om – hormoner som forskar genom din kropp och berättar för den att du är redo att ta hand om ny mat. Enkelt förklarat naturligtvis. Hur som helst, ibland äter vi bara för att vi ”borde”, för att klockan visar lunch eller för att vi är sugna på något och får för oss att vi känner hunger. Och inte för att vi faktiskt behöver mat. Mindful eating har hjälpt mig separera alla de där känslorna från varandra – och lärt mig att känna igen hunger. Självklart kan jag fortfarande ge efter för suget, snacksa på något gott i soffan eller tacka ja till mat när jag blir bjuden (även om jag egentligen inte är hungrig). Hänger ni med? Det handlar inte om att följa en massa regler – det handlar om att hitta en balans.

Mindful eating i fyra steg

  • Stäng av tv:n, datorn och telefonen när du äter. Och kanske ska du även testa att lägga ifrån dig din favoritbok.
  • Ge dig själv tid att äta. Börja med att titta på maten innan du hugger in och låt sedan alla dina sinnen vara med genom hela måltiden.
  • Ta ett djupt andetag innan du tar första tuggan och berätta för kroppen att den snart kommer få vara med om något härligt!
  • Lägg ner besticken mellan varje tugga. Det hjälper kroppen att slappna av och får dig att äta långsammare.


Följ oss gärna på Facebook och Instagram, lyssna på podden och handla vår första bok här och nya kokboken här. Kolla också in Therese senaste bok The new green protein här.

Dela

Kommentera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.