fbpx

Therese Elgquist

Post image

Växtbaserat protein (del 3)

Idag är det dags för den tredje och sista delen i vår följetong om växtbaserat protein. Det är som ni vet vår bloggkock och proteinexpert Therese Elgquist som trycker på tangenterna och hennes tidigare två inlägg på temat hittar ni här och här.

Fram tills nu har vi lärt oss mer om vad protein är för något, men också om skillnaden mellan animaliskt och växtbaserat protein. Idag sammanfattar Therese med en härlig lista på växtbaserade proteinkällor. 

10 görgoda växtbaserade proteinkällor

Om du har läst mina tidigare två inlägg vet du nu att mer eller mindre allt du äter innehåller protein – men i olika mängder. Här kommer några av mina favoriter med extra högt innehåll av protein.

Bovete
En fullvärdig växtbaserad proteinkälla. Mixa blötlagda hela korn till en kall bovetegröt, mixa ner i en smoothie eller koka med havregryn till en värmande gröt. Blötlagda eller rostade blir de hela kornen också goda att använda i bakning. Rostade funkar de fint som sallads- eller gröttopping.

Quinoa
En fullvärdig växtbaserad proteinkälla. Mättande proteinrik bas till sallader, biffar, bollar, som topping till soppor, fyllning i wraps eller som bas i en matig gröt.

Durra
Samma användningsområden som quinoa. Jag har allt som oftast en burk med kokt quinoa, durra eller någon annan bas, t.ex. mathavre, hemma – räddar nästan vilken måltid som helst!

Kikärtor
Perfekta att rosta som snacks, toppa en soppa med, blanda ner i en sallad eller mixa till en hummus – alltid smaksatt med vad jag är sugen på för dagen! Örter? Rödbetor? Sötpotatis?

Sojabönor
En fullvärdig växtbaserad proteinkälla. Välj mellan hela sojabönor (i många olika färger, gröna och vita är förmodligen de vanligaste här hos oss) eller sojaprodukter så som tofu, tempeh och sojadryck.

Belugalinser
En bra och matig bas till sallader, men även goda att ha i matiga wraps eller toppa lite rostade rotsaker med för ett matigt tillbehör på buffén.

Hampafrön
En fullvärdig växtbaserad proteinkälla. Små frön som är goda att strö över gröt, müsli och sallader. Toppen att mixa ner i en smoothie!

Pumpakärnor
Samma användningsområden som hampafrön. Extra goda blir de om du rostar dem på låg värme tills de börjar poppa och får en lätt nötig smak. Går också finfint att mixa till ett vackert grönt pumpafrösmör!

Jordnötter
Lägg en klick nötsmör på gröten, mixa ner en i en smoothie, toppa våfflan med eller mixa ihop till en enkel och krämig dressing. Hela naturella nötter kan användas till precis samma ändamål – och som snacks.

Näringsjäst
En inaktiv jästform. Ger en lätt ostig och nötig smak. God att sprida över en växtbaserad risotto, eller strö över kålchips, rotsaker eller pizza efter att de bakats i ugnen. Eller mixa ner i en pesto på grönkål eller spenat, vitlök och örter.

Raw kakao
Smoothies och de flesta bakade (raw eller ej) godsaker blir, om du frågar mig, ännu lite godare med en släng av kakao. Mer kakao i allt, alltså!

Kolla in Therese senaste bok The new green protein: 20 gröna proteinkällor och 60 enkla, läckra recept (Bonnier Fakta). I den får du veta mer om protein i allmänhet och växtbaserat protein i synnerhet. 

Detta är ett gästinlägg. Eventuella åsikter som uttrycks är skribentens egna. 

Dela

Kommentarer

  1. Natalija skriver:

    Hej!
    Har följt er i nått år nu och tillsammans med er – i både podd och blogg har jag upptäckt en ny matvärld. På senare tid har jag dock börjat tänka på hur bra det egentligen skulle vara att äta måltidsersättning. Har några kompisar som börjat äta – kanske ska nämnas att jag är student- i brist på tid och ork att laga bra mat.
    Hur ställer ni er till måltidsersättning så som Huel som ändå är veganskt och heltäckande näringsmässigt?

    1. Julia Axelsson skriver:

      Vi ääääälskar mat och att jaga näring, och håller oss därför till att äta rena och nyttiga råvaror!

  2. Jätteintressant, men nästan alla förslag på råvaror är importerade råvaror. Skulle ni inte kunna göra ett inlägg om de bästa råvarorna som produceras i Sverige? 🙂

    1. Julia Axelsson skriver:

      Håll utkik nästa vecka!

  3. Hej,

    Jag har fått för mig att man behöver tillaga bovete för att kunna äta det, men om jag förstår det rätt ovan så räcker det att det har varit blötlagt alltså. Är det rätt uppfattat, att ingen uppvärmning krävs egentligen?

    1. Julia Axelsson skriver:

      Hej Malin,

      Man kan äta blötlagt bovete om man ej vill koka det!

      Bon appétit!

  4. Förstår att man alltid helst ska försöka äta så ‘ren’ mat som möjligt men undrar hur de veganska sojaprodukterna som finns på marknaden ser ut ur näringsinnehåll?

    Finns det något bra i dem eller är den sojan förstörd i tillverkningsprocessen? (anamma och dyl.)

Kommentera

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.