fbpx

Ann Fernholm, Debatt

Post image

Syna sockret dag 14: Har du koll på sockervärstingarna i affären?

Varje dag i två veckor lämnar vi över ordet till våra vänner på Kostfonden med Ann Fernholm i spetsen.

Idag avslutar vi vår informationskampanjen kring socker med att betona det viktigaste: läs alltid ingredienslistan på allt du köper. Många livsmedel är sötare än vad vi tror och ofta betalar vi väldigt mycket för mat som mestadels består av socker.

Vi kan börja med chokladdrycken på bilden ovan. Visste du att 80 procent av pulvret i burken är rent socker? O’boy kostar nästan 60 kr/kg, medan socker kostar under 10 kr/kg, så det är en mycket dyr form av socker.

Om du istället gör din egen choklad med en rågad tesked kakao, en struken tesked socker och två deciliter mjölk, blir det billigare, precis lika gott och du får i dig halva mängden socker.

Låt oss granska en annan frukostfavorit:

Nutella består till mer än hälften av socker, andra ingrediens är palmolja och på tredje plats kommer hasselnötter, som endast utgör 13 procent av burkens innehåll. Ett barn som stryker en matsked Nutella på mackan får i sig ungefär 2,5 sockerbitar. Blir det två sådana mackor till frukost, tillsammans med ett glas O’boy, har en nioåring fått i sig nästan hela sin maximala dagsranson socker innan klockan ens har slagit nio.

Vi går vidare i affären och tittar på nyponsoppan som ibland serveras som mellanmål på dagis.

Det flesta vet nog att nyponsoppa innehåller tillsatt socker, men visste du att den är lika söt som Coca-cola? Två deciliter nyponsoppa rymmer 6,5 sockerbitar, vilket motsvarar en femårings halva maximala dagsranson av socker.

Dricker barnet istället en sådan här…

…blir det 4,5 bitar. Om du gör din egen fruktyoghurt (recept finns via den här länken) får barnet ett utmärkt mellanmål helt utan tillsatt socker.

Andra livsmedel som kan ha förvånansvärt mycket socker i sig är olika såser:

Det här teriyakisåsen är mer än tre gånger sötare än Coca-cola. Det står ”original” på flaskan, men likheten med originalen i Japan är små. ”Teriyaki” är egentligen mat som är grillad och glaserad med en sås beståendes av soja, sake och mirin. Det senare är ett sött och smakrikt risvin som traditionellt tillverkas utan tillsatt socker. Enligt studier av den japanska kosten från 1950-talet fick befolkningen förr i sig i genomsnitt 8 gram socker per dag. Det är mindre än vad som finns i en fjärdedels deciliter svensk teriyakisås.

Låt 2019 bli året när färre får övervikt och fetma

Som du ser behöver vi alla läsa ingredienslistorna på den mat vi köper. Ska vi förebygga fetma, typ 2-diabetes, cancer, hjärt-kärlsjukdom och andra åkommor som följer i den söta skräpmatens fotspår, behöver vi skaffa oss en bättre koll på sockret. Här är en sammanfattning av våra tips och knep: Var noga med vad du köper och välj till exempel frukostflingor och fil med mindre eller inget socker i. Köp aldrig läsk i storförpackning och använd påsar av 70-talsstorlek om du handlar godis. Baka med halva mängden socker och testa gärna att göra en egen glass. Hoppa över vardagsfikandet, servera god mat istället för bara sötsaker på barnkalaset och välj din choklad med omsorg. Vill du lära dig ännu mer om socker? Gör vårt sockerquiz: bit.ly/sockerquiz.

Vi har allt att vinna, inget att förlora på att följa detta! Låt oss halvera mängden socker, så att 2019 blir året när övervikten och fetman minskade i befolkningen.

Foto: Cristian Bogdan

Vill du hjälpa Kostfonden att förebygga livsstilssjukdomarna, så att färre drabbas av fetma, typ 2-diabetes, cancer, hjärt-kärlsjukdom och demens? Bli månadsgivare, företagsvän eller swisha en gåva på 123 900 42 43.

Dela

Kommentera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.