fbpx

Bertil Wosk

Post image

Vi frågar Bertil Wosk: Är kokosolja nyttigt eller inte?

Kokosoljan är på tapeten igen. Vi använder själva kokosolja när vi lagar mat, men får regelbundet frågor kring hur det egentligen står till med oljans påstådda hälsosamma egenskaper – är kokosolja nyttigt eller inte? Och nu senast skickade en läsare en länk till den här artikeln i Aftonbladet och frågade om inte vi kunde kommentera. I artikeln uttalar sig Karin Michels, professor på Harvard, och menar att kokosolja inte är nyttigt utan giftigt.

För att fördjupa oss i ämnet passade vi på att fråga näringsterapeuten Bertil Wosk om han kunde ge sin syn på saken.

– Hur ser du på användning av kokosolja, Bertil?

Karin Michels påstår i artikeln att kokosolja är ett gift. Utgångspunkten är då att kokosoljan, liksom smör och ister, är farlig eftersom den innehåller så mycket mättat fett (hela 92% mättat fett). Mättat fett anses av vissa medicinska experter vara en riskfaktor till hjärt-kärlsjukdomar.

Det finns bra fetter och dåliga fetter. Och det finns bra mättat fett och dåligt mättat fett, och bra och dåliga fleromättade fetter. Kroppen behöver både mättade, omättade och fleromättade fettsyror. Fleromättade fettsyror som omega-3 och omega-6 är viktiga eftersom de bland annat bildar prostaglandiner som verkar som lokala hormoner och är mycket potenta. Men för mycket fleromättade fetter är inte heller bra.

Mättat fett är viktigt av flera anledningar, bland annat som reservförråd av energi. Både mättat fett och kolesterol ingår i cellmembranen i alla celler och fyller en viktig funktion. Men det är skillnad på olika mättade fetter. Korta mättade fettsyror lagras inte upp som fett i kroppen utan bryts direkt ned och används som energi av cellerna. Och korta mättade fettsyror finns just bland annat i kokosolja och smör, som Karin Michels och Livsmedelsverket varnar för i Aftonbladets artikel. Dessa korta fettsyror som finns i kokosolja och smör används också som näring av goda bakterier i tarmen vilket gör att dessa goda bakterier förökar sig och bidrar till att stärka tarmens slemhinna. De är alltså mycket hälsosamma. Naturligtvis kan man överdosera dessa fettsyror också precis som allt annat, men det har inte visat sig vara något stort problem hittills.

Grundproblemet är att Karin Michels, liksom Livsmedelverket, utgår från att allt mättat fett är farligt. Om allt mättat fett är farligt så är smör och kokosolja som har mer mättat fett än andra fetter, de farligaste. Men att allt mättat fett är farligt är fel och det finns än idag inga studier som visar på ett orsakssamband mellan mättat fett och hjärt-kärlsjukdomar.

Karin Michels uttalande har också fått kritik, till exempel här och här.

Personligen rekommenderar jag att man använder just smör och kokosolja eftersom de har bra former av mättat fett. Och olivolja som är rikt på omega-9 och innehåller mycket antioxidanter. Andra oljor som soja-, majs-, solros-, tistel- och rapsolja tycker jag att man ska vara försiktig med då de innehåller alldeles för mycket omega-6, vilket är ett problem då det bidrar till inflammatoriska processer. Rapsolja innehåller visserligen 10% omega-3, men också dubbelt så mycket omega-6. Vill man ha mycket omega-3 från växtriket rekommenderar jag linfröolja som har cirka 60% omega-3.

Smör har ätits i århundraden över hela världen och kokosolja är en stapelvara för miljontals människor i Asien sedan hundratals år, utan att det givit upphov till problem. Men det är viktigt att kokosoljan är jungfruolja och inte raffinerad, blekt och deodoriserad kokosolja. Den senare har visat sig ha skadliga effekter som inte jungfruoljan har.

Den ökade frekvensen av övervikt, diabetes och hjärt-kärlsjukdomar, liksom de flesta andra kroniska sjukdomar, beror inte på mättat fett utan på processad industrimat och särskilt på snabba kolhydrater. Om något fett är giftigt så är det margarin som är en onaturlig industriframställd produkt som inte hör hemma i ett kök.

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, lyssna på podden och handla vår första bok här och nya kokboken här.

Dela

Kommentarer

  1. Hej! Tack för en bra blogg. Jag har läst någonstans att olivolja inte är bra att steka i, då det blir för hett, så numer steker vi i rapsolja. Hur ser ni på det? (ser ovan att rapsolja har hög halt omega 6….!). Tack!

    1. Julia Axelsson skriver:

      Vi försöker att inte steka för hårt eller på för hög värme alls men kokosolja tål ex. upphettning bättre, så det är också ett alternativ!

  2. Gunnar Friberg skriver:

    Hej!

    Hur det är med Omega 6 i kokos?

    Soliga hälsningar 🙂
    Gunnar

  3. Bra artikel!

  4. Hej! Bra artikel. Hur ser ni på att steka i olivolja. Jag har läst en del dåligt om det och började steka i rapsolja, men ser nu att det är lite mycket omega 6….Tacksam för svar 😊

Kommentera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.