fbpx

Recept, Therese Elgquist

Post image

Rödbetsgröt med extra allt

Alltså, rödbetsgröt. Så gott! Vi använder alltid havrekross för att få lite extra struktur, och blötlägger helst krossen över natten för att hjälpa kroppen att ta upp näringsämnena. Topping är sedan A och O. Prova en sötare variant med frukt, bär, lite nötter och/eller en klick tahini, eller varför inte en matigare variant med grönkål, linser och avokado (för miljöns skull köper du naturligtvis europeiska om du hittar).

Rödbetsgröt
(1 portion)

1 dl havrekross
3 dl vatten
1 liten rödbeta
valfri topping

Koka upp havrekross (som du med fördel blötlagt över natten eller i 1-8 timmar) och vatten tillsammans med en finriven liten rödbeta. Låt puttra i 5-10 minuter (beroende på om du har blötlagt havren eller inte) tills du har en krämig gröt. Salta litegrann, och rör om då och då.

Lägg upp och avsluta med valfri topping! Vår variant är med mandelsmör, skivat äpple, torkade mullbär, havtornspulver, hampafrö, kakaonibs, blommor och flingsalt. Gott!

Recept från @plantbasedbythess

Dela

Kommentera

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.