Lektiner i baljväxter – Food Pharmacy

Food Pharmacy, Podd

Post image

Lektiner i baljväxter

I dagens poddavsnitt pratar vi om det aktuella ämnet lektiner. Lektiner är ju lite av en het potatis just nu, något som vi åtminstone till viss del kan skylla på Dr Steven Gundry, forskaren och författaren till boken “The Plant Paradox”. Boken tar förstås sin lilla tid att läsa, men känner du behov av en snabbkurs i Dr Gundry och lektiner så kan vi rekommendera att du lyssnar på den här intervjun med honom i podcasten Armchair Expert.

Om du någon gång har googlat “lektiner” så har du säkert noterat det råder delade uppfattningar i lektinfrågan, och att Dr Gundrys teori är rätt kontroversiell. Eftersom lektiner finns i allt från mjölkprodukter och grönsaker men framför allt baljväxter och spannmål, så krävs det en strikt diet om man skulle leva enbart på lektinfria råvaror. Dessutom går åsikterna som sagt isär: å ena sidan har vi en grupp som hävdar att lektiner är giftiga, å andra sidan gör många andra gällande att vi faktiskt behöver få i oss en del lektiner genom maten. Men, eftersom båda sidorna är överens om att vi i vilket fall bör undvika att äta råa baljväxter så tänkte vi – har vi hittat en gyllene medelväg, månne?

Det verkar faktiskt inte sämre! Till och med Dr Steven Gundry snuddar vid ämnet i intervjun ovan, och säger att vi inte behöver utesluta råvaror med lektiner helt eftersom det faktiskt finns sätt att reducera lektininnehållet. Ta bönor till exempel: råa kidneybönor har mellan 20.000 till 70.000 hemagglutinating enheter (dvs lektiner), medan kokta kidneybönor bara har mellan 200 och 400.

Så, hur kan vi då reducera lektinerna framöver? Tja, hippisarna verkar ha förstått det här för länge sedan … att blötlägga, långkoka, fermentera och grodda är alla bra sätt att göra minska lektinerna.

Detta och en hel del annat såsom varför det inte behöver vara enbart hälsosamt att vara vegan hittar du här.

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, lyssna på podden och handla vår första bok här och kokboken här. Beställ vår nya bok, Näringsjägaren, här.

Happy new gut!

HÄLSA BÖRJAR I MAGEN, 15% RABATT PÅ GUT FLORA KOMBO.

LÄS MER

Dela

Kommentarer

  1. Intressant, det får ju en att fundera på hur nyttigt det är

  2. … med olika fröknäcken med enbart blötlagda linser i? Räcker det verkligen att blötlägga dem för att minska innehållet lektiner?

    1. Food Pharmacy skriver:

      Ja, för att det också ugnsbakas tillräckligt länge. Lyssna på vårt senaste poddavsnitt (#104) för att veta mer om just lektinerna i vårt fröknäcke. Lycka till!

  3. Man upphettar ju dem i ugnen sen också, vilket borde minska lektiner ytterligare.

    1. Food Pharmacy skriver:

      Precis!

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.