Frasiga strips på sötpotatis – Food Pharmacy

Cecilia Nilsson, Recept

Post image
fav

Frasiga strips på sötpotatis

fav

Vid autoimmun kost utesluter man temporärt potatis. Är du sugen på strips så har jag plockat fram ett ljuvligt recept på frasiga sötpotatisstrips istället. Dessa är minst lika goda – om inte godare – än vanliga potatisstrips!

Att äta enligt autoimmun kost, eller AIP, innebär att man utesluter en rad livsmedel under en viss tid. Detta gör man för att ge tarmen och tarmslemhinnan goda möjligheter att läka och på så vis uppnå bra resultat med kosten och lindra, eller blir helt fri från, symtom vid t ex autoimmun sjukdom, allergier och kroniska magproblem (IBS).

Vill du läsa mer om AIP så kan du göra detta här: https://www.swedishpaleo.se/komplett-aip-och-antiinflammatorisk-kost-guide/

Under elimineringen utesluts, tyvärr, samtliga potatisväxter. Till denna grupp hör potatis, tomater, aubergine, paprika, chili, gojibär och physalis.

Elimineringen brukar pågå mellan 4 till 12 veckor och efter denna tid kan man plocka tillbaka alla dessa godsaker igen enligt en metod som kallas återintroduktion. 

Anledningen till att man utesluter potatisväxterna är att de innehåller antinutrienter som lektiner, saponiner och kapsaisin. De finns där för att skydda växterna mot angripare som bakterier och skadeinsekter. På samma vis som de negativt påverkar växternas naturliga fiender kan de även påverka och irritera tarmslemhinnan och i förlängningen störa immunförsvaret. 

Så för att vara på den säkra sidan rekommenderar jag sötpotatis eller andra rotfrukter istället för potatis. Längre fram kommer du även få recept på en god ersättning till tomatsås som jag kallar ”NOmatsås” men först är det dags för frasiga strips på sötpotatis.”

Print

Frasiga strips på sötpotatis

  • Av : Cecilia Nisbet Nilsson
Scale

Ingredienser

1 stor sötpotatis

1 msk arrowrot

2 msk olivolja

1 krm havssalt

Instruktioner

Skala och gör stavar av sötpotatisen, ca 1,5 cm tjocka. De krymper ihop en del i ugnen så gör dem inte för smala.

Lägg dem i en skål med iskallt vatten med en nypa salt och låt dem ligga där i 30 minuter.

Sätt ugnen på 210°. Häll bort vattnet och torka dem lite med ett hushållspapper, de kan vara lite fuktiga. Pudra dem med arrowrot runt om, ett tunt lager bara. Lägg ut dem på bakplåtspapper på en plåt. Ringla lite olivolja över alla strips.

Tillaga mitt i ugnen i 20 minuter. Ta ut plåten och vänd dem och låt dem gå 5-8 minuter till. Se upp så att de inte bränns!

Ät dem direkt.

Detta är ett gästinlägg. Eventuella åsikter som uttrycks är skribentens egna. 

Happy new gut!

HÄLSA BÖRJAR I MAGEN, 15% RABATT PÅ GUT FLORA KOMBO.

LÄS MER

Dela

Kommentarer

  1. Att tillaga mat på hög temperatur är ju emot allt vi lär oss på den här bloggen.
    Bildas AGE som förkortar våra liv . Som att röka med magen har vi lärt oss.
    Att steka gyllenbrunt som det så fint heter är samma sak som detta….

    1. Marie Engd skriver:

      Bättre ha på olivoljan när man tagit ut plåten ur ugnen!

  2. Cecilia skriver:

    Hej Mats, tack för ditt påpekande. detta är sant! Men det går bra att undvika AGE om man inte bränner eller grillar maten för hårt. Undvik även högraffinerade omega-6 oljor såsom majs-, soja, och solrosoljor. Använd olivolja och kokosfett. Du kan också välja att tillaga maten på lägre temperatur, det är naturligtvis ett bra alternativ.
    Allt gott!
    Cecilia Nisbet Nilsson

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.