Svar från ICA: Vilseledande märkning av godis är de enskilda handlarnas ansvar – Food Pharmacy

Ann Fernholm

Post image

Svar från ICA: Vilseledande märkning av godis är de enskilda handlarnas ansvar

Vem är ansvarig för att en Exotic Snacks godis kallas för ”naturgodis” i butiken? På den frågan borde svaret vara Exotic Snacks. Men de skyllde nyligen i från sig på ICA-handlarna. Och nu menar ICA centralt att de inte kan styra över vad de enskilda ICA-handlarna gör. Läs ICA:s svar på det öppna brev som jag skickade till dem i tisdags.

Min granskning av naturgodistillverkare börjar utveckla sig till något av ett blame-game, där ingen tycks vilja ta ansvar för att den informationen som ges till oss konsumenter i butiken är korrekt. 

Exotic Snacks har under många år kallat sitt eget sortiment för ”naturgodis”. Så sent som den den 26 september använde de #naturgodis i sociala medier. Här är ett inlägg från 21 juli i år:

De marknadsför lakritsfudge som en ”naturlig boost i vardagen” och använder #naturgodis, vilket är vilseledande eftersom lakritsfudge inte innehåller en enda naturlig ingrediens, utan är vanligt godis. 

Att Exotic Snacks själva har kallat sitt sortiment för ”naturgodis” är så klart skälet till att den beteckningen används för deras sortiment i olika butiker, exempelvis här:

Men den beteckningen är alltså vilseledande, eftersom sortimentet innehåller mängder av vanligt godis. När undertecknad började ifrågasätta Exotic Snacks och anmäla dem för vilseledande marknadsföring, skyllde företaget plötsligt ifrån sig på handlarna. De påstod plötsligt att de själva inte kallar sitt sortiment för ”naturgodis”, utan för ett ”lösviktskoncept”. Att det står naturgodis på skyltarna är ICA-butikernas fel, menade Exotic Snacks (vilket de också har sagt till den livsmedelsinspektör som har granskat dem). 

ICA lägger ansvaret på de enskilda handlarna

Eftersom Exotic Snacks inte vill ta ansvar för märkningen av sina produkter, skrev jag ett öppet brev till ICA i tisdags. De anser också att de inte kan styra över vad de enskilda handlarna gör. Så här skriver ICA: 

”ICA-butikerna ägs och drivs av självständiga handlare som själva styr över sitt sortiment, inklusive hur det marknadsförs och skyltas. Vi har därmed ingen översikt från centralt håll av hur varje enskild handlare agerat i frågan, men uppmanar dem att undvika ordet ”naturgodis” i sin kommunikation.”

Det är ett ganska lamt svar. ICA verkar inte speciellt angelägna om att den informationen som kunderna får i deras butiker är korrekt. 

Om du ser en felaktig skyltning av Exotic Snacks godis i någon butik, informera då handlaren om att märkningen behöver ändras. Är handlaren tveksam, be hen höra av sig till Exotic Snacks. Då kan Exotic Snacks få en möjlighet att informera handlaren om att deras sortiment numera är ett ”lösviktskoncept” och inget annat.

Detta är ett gästinlägg. Eventuella åsikter som uttrycks är skribentens egna

Dela

Kommentarer

  1. Decibel skriver:

    Har läst dina inlägg om exotic snacks och blir både fascinerad och frustrerad på samma gång. Det är verkligen en vilseledande marknadsföring och de flesta personer tror säkerligen att de gör ett hälsosamt val när de köper sk naturgodis istället för vanligt lösviktsgodis. Och det känns orimligt att ansvar ska kunna få falla mellan stolarna på detta vis. Skärpning både ICA och Exotic Snacks tycker jag! Första gången när jag för några år sedan tog mig tiden och läste på ingredienslistan på deras lösviktsgodis aka naturgodis så tappade jag lusten att köpa det faktiskt.. billigare och hälsosammare att köpa mörk choklad av bra kvalité samt naturella nötter till fredagskvällen.

  2. Monika Forssell skriver:

    Ja detta att producentet skyller ifrån sig har jag upplevt så många gånger så det blir till slut komiskt o väldigt, väldigt tröttsamt. I en förening för ekologiska livsmedel fick vi alltid k liknade svar. När vi ställde frågan om varför Arla inte kunde leverer Ekologisk mjölk varje dag ( ja detta var för över 20 år sen tror jag) var deras svar att det kostade för mycket att rengöra rören innan de kunde fylla på ekomjölken , liknade svar fick vi GB glass om ekologisk glass och sen till sockerbolaget. Ja allt var bara så besvärligt och krångligt och det var inte alls säkert att kunderna skulle köpa dessa eko produkter heller. Att man idag har vänt på begreppen och kallar saker som naturligt ja allt för att sälja . Sen skiter stordriften i alla oss enskilda konsumenter. Idag liter jag inte alls på stordriften och väljer I stort affärer där jag har möjlighet att träffa producenten, ja där det går för ståss.

  3. Sådana företag som vilseleder borde (läs MÅSTE) anmälas till konsumentverket.

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.