Tacksamhet är ingångsdrogen till lycka – Food Pharmacy

Helena Önneby

Post image

Tacksamhet är ingångsdrogen till lycka

Orden kom till mig när jag hade praktiserat tacksamhet regelbundet i några månader. Det var inget särskilt som hade förändrats i mitt liv, men allt kändes annorlunda, för jag hade tagit på mig nya glasögon. Tacksamhetsglasögonen. Jag valde att fokusera på allt som faktiskt fungerade i mitt liv istället för att låta mitt negativitets-bias få ta över för mycket. 

Jag höll en workshop på temat tacksamhet häromdagen och blev själv påmind om vilket otroligt kraftfullt verktyg det är för ett härligare liv. För jag har själv börjat ta min tacksamhet för given, som om den bara ska finnas där, automatiskt. Men det är ju tyvärr inte så det funkar. Vi har alla ett negativitets-bias, en tendens att söka efter problem och faror i alla situationer, istället för att fokusera på allt det som faktiskt funkar. Det var otroligt bra att ha på stäppen, när vi behövde det för att hålla oss, och vår stam, vid liv. 

De flesta av oss utsätts inte längre dagligen för livsfara och har faktiskt en ganska trygg tillvaro, där vi skulle kunna slappna av mer och njuta av våra liv. Men för att komma dit behöver vi bygga om några nervbanor i våra egna hjärnor, för att aktivt välja vad vi vill att våra hjärnor ska uppmärksamma. För mig är tacksamhet ett av de mest kraftfulla verktygen för att göra just den omprogrammeringen, men det kräver lite disciplin från mitt håll, inte bara en allmän intention att ”vara mer tacksam”. 

Med en daglig tacksamhetspraktik blir det med tiden mer och mer naturligt, men, precis som med alla muskler, så behöver även tacksamhetsmuskel regelbunden träning. Vi blir helt enkelt bra på det vi övar på, och underhåller över tid. Ingen tid är bättre än just nu, för att börja en ny vana, så här kommer några av mina favoritpraktiker, för lite tacksamhetsprogrammering, så att du själv får uppleva skillnaden det kan göra i ditt liv. 

  • Gå på tacksamhetspromenad och uppmärksamma allt du har att vara tacksam för med din kropp, din omgivning eller ditt liv i stort
  • Börja och sluta varje dag med att högt säga TACK! med en hand på hjärtat, låt ett leende vila på läpparna
  • ”Prime your gratitude” – vänj din hjärna vid att tänka tacksamhet varje gång du går upp för trappan/ borstar tänderna/ åker hiss/ duschar/ går in i ett visst rum/ bäddar sängen
  • Skapa en tacksamhetsburk där du varje dag skriver ner något du är tacksam för på en lapp/ sparar ett minne och lägger i din tacksamhetsburk. Gå tillbaka till din tacksamhetsburk när du behöver och plocka upp ett minne för att påminna dig om allt fantastiskt i ditt liv. Det här är även en fin praktik att ha tillsammans med dem du bor med. 
  • Prova rampage of appreciation – skriv tre fulla sidor av saker du uppskattar i ditt liv just nu, känn på känslan och energin av tacksamhet. 
  • Tacka för din måltid och alla/ allt som har bidragit till att den nu står framför dig innan du börjar äta. 
  • Börja varje möte med frågan: Vad är du tacksam för just nu/ med det här teamet/ i ditt liv/ från den senaste veckan? 
  • När du står i kö/ väntar på bussen/ är uttråkad – räkna upp saker du är tacksam för tyst för dig själv. 
  • Skriv tackbrev till de personer du är extra tacksam för i ditt liv eller från ditt förflutna och berätta vad de betyder/ har betytt för dig. Om möjligt, läs upp det för dem och överlämna personligen.  

Och om du vill testa den mest klassiska av tacksamhetsövningar, den det forskats allra mest på, nämligen tacksamhetsdagboken, så skulle jag vilja ge dig tre tips, som även funkar bra med övriga tips ovan. 

  1. Variera. Istället för att rabbla upp samma sak om och om igen, uppmärksamma nya saker varje dag. Det betyder inte att du inte är tacksam för det som först kommer till dig när du tänker på tacksamhet men muskeln stärks mer när du faktiskt behöver tänka till och inte går på autopilot. Och det finns alltid mer.  
  2. Specificera. Försök att vara så specifik som möjligt i din tacksamhet. Istället för; jag är så tacksam för min familj, mitt hem, min hälsa, vad exakt är du tacksam för och varför? Vem i din familj är du extra tacksam för idag och varför? Vad i ditt hem känner du extra uppskattning för och varför? Vad med din kropp eller din hälsa ger dig extra glädje just idag? 
  3. Känn. Troligen kommer denna automatiskt när du gör de första två. För när du behöver tänka till och dessutom specificera så kommer du att stanna tillräckligt länge i tanken för att känslan ska skapas. Känn på den! Njut av den. Hur känns tacksamhet i din kropp? Var upplever du den? Stanna några sekunder extra i känslan av tacksamhet efter varje övning och du kommer att attrahera ännu mer att vara tacksam för. 

Mycket forskning pekar på att bara 21 dagar gör skillnad, så börja där. Och när du väl kommit så långt, ja, då är det väl lika bra att bara fortsätta?! 

Om du är nyfiken på workshopen jag nämnde ovan om tacksamhet så finns den att köpa i efterhand här. Kommande workshops baserade på min nya bok Det Inre skiftet hittar du här. Nästa är redan den 1 februari 19.00 på zoom, och då kommer vi att prata om Glädje.

Detta är ett gästinlägg. Eventuella åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Kickstarta hösten!

MISSA INTE VÅR POPULÄRA FASTEHÄRMANDE 5-DAGARS KUR 4-8 SEPTEMBER

LÄS MER

Dela

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.