TARMFLORANS BUDORD

1

Fokusera på vad du ska äta snarare än vad du ska utesluta.

2

Ät jättemycket råa grönsaker i många olika färger.

3

Ät sparsamt med kött.

4

Frossa i gröna blad.

5

Drick en grön smoothie varje dag.

6

Om du äter fisk – välj vildfångad.

7

Ät långsamt och tugga noggrant.

8

Skippa processad mat.

9

Välj ekologiskt.

10

Öka näringen genom att grodda och syra.

11

Sänk temperaturen några snäpp.

12

Välj fett med omsorg.

13

Pimpa maten med örter och kryddor.

14

Lär dig själv och barnen att mysa utan socker.

15

Bli en näringsjägare (och skippa bukfyllan).

16

Ge kroppen chans att återhämta sig då och då genom periodisk fasta.

17

När du känner dig stressad, ta ett djupt andetag och försök att fokusera på det positiva i livet.

18

Rör på dig ofta.

19

Låt maten vara din främsta källa till näring, men stötta gärna med D-vitamin, omega-3 och synbiotika.

20

Njut, och var inte för hård mot dig själv. Det är viktigast av allt.

00/00

Vår filosofi

Här ovan ser du tarmflorans budord enligt Food Pharmacy. Vår ambition var egentligen att hålla oss till färre budord, men när vi väl satte oss ner med det kände vi att alla tjugo var viktiga att få med. Trots att det länge varit känt att vi har biljoner av bakterier i våra kroppar, har forskarna först rätt nyligen insett hur viktig en rik och välmående tarmflora är för vår hälsa. I dag är forskning på tarmen ett av de hetaste forskningsområdena och vi får hela tiden ny kunskap och djupare förståelse för sambandet mellan bakterierna, tarmfloran och välbefinnandet. De här budorden sammanfattar hur du håller dina goda bakterier i tarmen på gott humör (och hur du fryser ut de onda).

Ett tips är att välja ut några recept här på bloggen och börja laga dem med jämna mellanrum så är du på god väg. Fokusera på vad du ska tillföra kroppen för härligheter snarare än vad du ska utesluta, så brukar det där andra lösa sig av bara farten. Kroppen kollapsar inte om det slinker ner en glasstrut eller Pina Colada. Visst, det stärker kanske inte vår tarmflora, men är det något vi har lärt oss så är det att tarmfloran inte mår bra av ångest. Vi föreslår att vi lägger ner allt vad hälsostress och dåligt samvetet heter en gång för alla!

Vilka är vi?

Vi heter Lina och Mia. Första gången vi träffades hade Lina på sig en ljusrosa Aqua Limone-tröja. Mia hade på sig två burkar hårspray. Just där och då var tanken på tarmfloror och bakterier rätt långt borta. Vi hade fullt upp med de viktiga sakerna i livet: kladdkakorna, killarna, hästarna, Whitney Houston.

Men så för några år sedan började vi intressera oss för hur maten vi äter påverkar hur vi mår. Man kan väl säga att vi kände oss lite lätt förvirrade. Nya forskningsrön, 5:2 hit och LCHF dit, tvärsäkra kostexperter huller om buller – det var snudd på omöjligt att navigera bland att råd. En dag tröttnade vi och startade den här bloggen för att själva försöka reda ut begreppen.

Ja, riktigt så var det inte. Några månader tidigare hade vi varit i Helsingborg och ätit lunch med en professor som heter Stig Bengmark. Ungefär tre tuggor in i rödbetsbiffen gläntade Stig på dörren till en helt ny värld för oss. Stig Bengmark var mellan år 1970 och 1994 professor vid medicinska fakulteten på Lunds universitet och chef för Kirurgiska kliniken vid universitetssjukhuset i Lund. När han för många år sedan insåg att cirka 80 procent av kroppens immunförsvar sitter i grovtarmen bestämde han sig för att viga resten av sitt liv åt att forska på hur man kan få till en optimal tarmflora. I dag är han Honorary Visiting Professor vid University College, London University, med uppgift att forska och undervisa om hälsans villkor.

Ja, riktigt så var det inte heller förresten. Några år tidigare blev vi föräldrar för första gången och i samma sekund som Ninni och Ludde föddes insåg vi att vi inte är odödliga. Känslan av plötsligt ha ansvar för någon annans liv och att alltid vilja finnas där för dem resulterade månader av nattliga googlingar på sjukdomar, symptom och information om hur vi skulle hålla oss friska, pigga och starka för evigt. Någonstans där, mitt i all ångest, föddes ett intresse för hur mycket vi själva kan påverka genom vad vi äter.

Med den här bloggen vill vi ge dig grunderna till sambandet mellan tarmfloran, inflammation och din hälsa och framför allt till hur du via maten själv kan bidra till hur din tarmflora och, i förlängningen, du mår. Det här är vår berättelse om hur vi började intressera oss för kopplingen mellan hälsa och mat och, överraskande nog, hamnade bland bakterierna i tarmen.

Jo just det, vi har ju för tusan hunnit skriva en hel bok om tarmfloror, goda bakterier och antiinflammatorisk mat också. Du köper den enklast här.