fbpx

TARMFLORANS BUDORD

1

Fokusera på vad du ska äta snarare än vad du ska utesluta.

2

Ät jättemycket råa grönsaker i många olika färger.

3

Ät sparsamt med kött.

4

Frossa i gröna blad.

5

Drick en grön smoothie varje dag.

6

Om du äter fisk – välj vildfångad.

7

Ät långsamt och tugga noggrant.

8

Skippa processad mat.

9

Välj ekologiskt.

10

Öka näringen genom att grodda och syra.

11

Sänk temperaturen några snäpp.

12

Välj fett med omsorg.

13

Pimpa maten med örter och kryddor.

14

Lär dig själv och barnen att mysa utan socker.

15

Bli en näringsjägare (och skippa bukfyllan).

16

Ge kroppen chans att återhämta sig då och då genom periodisk fasta.

17

När du känner dig stressad, ta ett djupt andetag och försök att fokusera på det positiva i livet.

18

Rör på dig ofta.

19

Låt maten vara din främsta källa till näring, men stötta gärna med D-vitamin, omega-3 och synbiotika.

20

Njut, och var inte för hård mot dig själv. Det är viktigast av allt.

00/00

Vår filosofi

Här ovan ser du tarmflorans budord enligt Food Pharmacy. Vår ambition var egentligen att hålla oss till färre budord, men när vi väl satte oss ner med det kände vi att alla tjugo var viktiga att få med. Trots att det länge varit känt att vi har biljoner av bakterier i våra kroppar, har forskarna först rätt nyligen insett hur viktig en rik och välmående tarmflora är för vår hälsa. I dag är forskning på tarmen ett av de hetaste forskningsområdena och vi får hela tiden ny kunskap och djupare förståelse för sambandet mellan bakterierna, tarmfloran och välbefinnandet. De här budorden sammanfattar hur du håller dina goda bakterier i tarmen på gott humör (och hur du fryser ut de onda).

Ett tips är att välja ut några recept här på bloggen och börja laga dem med jämna mellanrum så är du på god väg. Fokusera på vad du ska tillföra kroppen för härligheter snarare än vad du ska utesluta, så brukar det där andra lösa sig av bara farten. Kroppen kollapsar inte om det slinker ner en glasstrut eller Pina Colada. Visst, det stärker kanske inte vår tarmflora, men är det något vi har lärt oss så är det att tarmfloran inte mår bra av ångest. Vi föreslår att vi lägger ner allt vad hälsostress och dåligt samvetet heter en gång för alla!

 

SparaSpara