Fibrer förbättrar minnet och koncentrationsförmågan – Food Pharmacy

Food Pharmacy

Post image

Fibrer förbättrar minnet och koncentrationsförmågan

I samarbete med Nutrient Hunter och Food Pharmacy Shop

Vi brukar skryta om att vi är näringsjägare och att det är bättre att fokusera på vad man ska lägga till snarare än vad man ska ta bort när det kommer till mat. Det blir både enklare och roligare då men ger också bättre förutsättningar för att man ska nå långsiktiga resultat. Så, vad ska man välja att lägga till om man bara ska välja en sak? Svaret är: FIBRER!

Förlåt att vi just skrek men fibrer är mat till våra goda bakterier och gör att de kan växa och föröka sig. Fibrer är alltså a och o för en rik tarmflora och forskningen visar hela tiden på nya samband mellan en rik tarmflora och vår hälsa. Nu har forskare från Lunds universitet upptäck att en fiberrik kost kan förbättra minnet och inlärningsförmågan. Vi läser att man har tittat på hur maten påverkar tarmfloran och människors hälsa. Forskarna har specifikt studerat hur fibrer påverkar det så kallade metabola syndromet som i sin tur kan inverka negativt på kognitiva funktioner som minne och inlärning.
En fiberrik kost kan minska risken för inflammationer i kroppen och gynnar ämnesomsättningen, till exempel blodsockerregleringen.

Om vi är förvånade? Inte alls. Det enda som bekymrar oss är att det fortfarande bara är en liten minoritet av oss som kommer upp intaget som Livsmedelsverket rekommenderar om 25 gram/dag. Dagens tips är därför att göra den här eller vår optimala middagssmoothie från vår nya kokbok som inte bara dryper av näring utan också är proppfull med fibrer. Vi slänger i en matsked Gut Flora Fibers också och vips så höjer vi fiberinnehållet ytterligare.

I samarbete med Nutrient Hunter

Happy new gut!

HÄLSA BÖRJAR I MAGEN, 15% RABATT PÅ GUT FLORA KOMBO.

LÄS MER

Dela

Kommentarer

  1. Hej, härliga ni! Har en fråga om fibrer. Hört att om man mixar så förstör man fibrerna och att det är bättre att äta fibrerna i så hel form som möjligt (alltså ett helt äpple istället för ett juicat äpple). Vet ni något om det?

  2. Jag får inte upp länken på middagssmoothien?

  3. Hej!

    Har precis, via en kompis, upptäckt er och era böcker! Har köpt kokboken som e-bok och första boken som ljudbok. Jag har precis gjort “Ett glas rött” och undrar en sak. I den beskrivande texten över själva receptet står: “…men vi har kommit på att rödbeta och selleri tillsammans med krämig avokado, frisk mynta och söta dadlar inte är så dumt det heller.” I receptet står dock inget om några dadlar vad jag kan se..? Ska det vara det i receptet? Keep up the good work!

  4. Hej och tack för en fantastisk blogg! Kom egentligen hit för att fråga Stig om en sak, men ser att man inte kan kommentera i hans spalt (och jag har full förståelse för att han kanske inte har möjlighet att svara), men kanske kan ni eller någon annan läsare svara på min fråga. Jag äter väldigt mycket grönsaker och fibrer och tror mig ha väldigt bra ämnesomsättning. Men är den för bra/snabb? Igår åt vi färsk majs till kvällsmat, och då sväljer man ju en del korn hela. Detta var kl 18.30. Imorse klockan 8 kunde jag redan se hela majskorn i avföringen (alltså knappt 13h senare). Är detta FÖR snabbt?

    Och för att svara på Carinas fråga ovan, så tror jag det är nästan lika bra vad gäller fiberinnehållet om du MIXAR – tex. grönsaker och frukter i en smoothie. Då bryts fibrerna ned och det underlättar snarare för matsmältningen. Man ska dock tänka på att nästan “tugga” sin smoothie och inte bara svälja ned den, eftersom matsmältningen börjar i munnen/salivet. Om man däremot JUICAR sina grönsaker/frukter kommer bara saften att pressas ut och fibrerna stannar i juicemaskinens filter.

  5. Anna Andersson skriver:

    Hej Carina, genom att dricka smoothies får vi i oss fibrer, men om vi pressar saft och slänger fruktkött så går vi miste om en stor mängd fibrer.

  6. Maud Blomfeldt skriver:

    Hej!
    Jag läste om er i dagens Gävle Dagblad och blev genast så intresserad av ert nytänk i mat och hälsa att jag klickade hem kokboken direkt.

    Här i bloggen har ni ett recept på en grön smoothie med bl.a. Avokado i. Jag är allergisk mot dem och undrar därför om man kan byta ut just avokadon mot något annat men behålla de övriga ingredienserna?

    Vänliga hälsningar,
    Maud Blomfeldt

    1. Food Pharmacy skriver:

      Ja, antingen så skippar du den eller så tar du typ banan eller havrgryn i stället? Blir ju inte samma smak men tillför lite krämighet/tjockhet iaf. Om du kör på banan så välj gärna en grön (omogen) för fibrernas skull. Lycka till!

  7. Maud Blomfeldt skriver:

    Tack, för ditt svar.

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.