Våra topp 3 boosters – Food Pharmacy

Food Pharmacy

Post image

Våra topp 3 boosters

I vår Näringsjägarkompass finns det en hel kolumn som vi döpt till “boosters” (vi sökte länge efter ett motsvarande ord på svenska, men hittade aldrig något som var lika bra). Den här kolumnen finns i kompassen för att uppmuntra och påminna dig om att lägga till extra näringsrika livsmedel till måltiden för att höja näringen ytterligare ett snäpp. Enkelt förklarat kan du höja näringen på en måltid baserad på frysta köttbullar och snabbmakaroner med hjälp av en booster.

Så, vad är då boosters? Här kommer våra tre favoriter.

Mjölksyrade grönsaker

Mjölksyrade grönsaker är grönsaker som fått bilda sin egen syra med hjälp av de mjölksyrebakterier som finns naturligt på grönsakerna och därigenom ökat mängden goda bakterier. Det är helt enkelt en konserveringsmetod som förlänger hållbarheten på grönsakerna genom att de levande bakterierna skapar en syrlig miljö och konkurrerar ut de bakterier som annars hade pajat processen. Smaken är lite av en vattendelare – somliga älskar den medan andra får kväljningar. Själva tillhör vi Team Tummen Upp.

Alla är inte sugna på att börja mjölksyra själva, och det går självklart bra att köpa färdig surkål eller kimchi i kyldisken. Tänk bara på att välja mjölksyrade grönsaker från kyldisken som inte är pastöriserade! Pastöriseringen innebär tyvärr att många av de nyttiga bakterierna får sätta livet till. Ibland lägger vi en näve mjölksyrade grönsaker i smoothien men oftast blir det 1-2 matskedar direkt från burk till mun. Man kan mjölksyra mängder av olika grönsaker, och några av våra favoriter är vitkål, rödbetor, morötter och sk kimchi.

Groddat

Quinoa, bovete och mungbönor är hälsosamma i sig, men visste du att de blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddade råvaror har en extra hög näringstäthet och, precis som mjölsyrade grönsaker, mängder av goda bakterier. Därför är de ett perfekt byte för en näringsjägare som vill höja näringen i måltider.

Här har vi skrivit ett helt inlägg om våra favoriter att grodda. Precis som med mjölksyrade grönsaker så kan du köpa färdiga groddar i butiken men har du väl fått kläm på hur oerhört enkelt (och billigt!) det är att grodda själv så kommer du kanske att dra igång en liten odling hemma (här har du en superbra steg-för-steg-guide i hur du gör). Största fördelen med att grodda själv är nog ändå smaken! Hemmagroddat smakar mycket bättre och inte alls lika unket som de groddar som du köper i grönsaksdisken. Dessutom är utbudet i grönsaksdisken inte alls lika stort som utbudet hemma.

Alger

Eftersom alger inte riktigt hör hemma i någon av de andra kolumnerna i Näringsjägarkompassen så hamnar de här. Alger är väldigt näringstäta – fulla av vitaminer, mineraler, proteiner och flera sorter innehåller Omega-3. Dessutom är de klimatsmarta! Man behöver varken vattna eller gödsla dem som man måste göra med grödor som växer på land, och odling av alger kan faktiskt motverka övergödning och algblomning då de suger upp fosfor och kväve. Heja alger!

Happy new gut!

HÄLSA BÖRJAR I MAGEN, 15% RABATT PÅ GUT FLORA KOMBO.

LÄS MER

Dela

Kommentarer

  1. Mia Hernodh skriver:

    Hur fyller jag i näringsjägarkompassen – sätter bara ett kryss om jag ätit något som innehåller det eller ska det vara en viss mängd innan man kan bocka av?

    1. Food Pharmacy skriver:

      Sätt ett kryss när du har ätit något nytt från livsmedelskategorin – oavsett mängd! Har du fler frågor får du gärna mejla till medlem@foodpharmacy.se så ska vi hjälpa dig vidare och förklara Näringsjägarkompassens olika funktioner.

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.

0
0

Du har inga produkter i varukorgen.