Food Pharmacy

Post image

Ny följetong om soja.

Bör vi undvika att äta soja? Påverkar den hormonbalansen negativt? Eller är det precis tvärtom? Är fermenterad soja bättre än icke-fermenterad? Bidrar man till skövling av regnskog om man äter soja? Och hur är det med GMO och soja? Varmt välkommen till del 1 i vår följetong om … ja, precis: soja.

När det kommer till soja kan vi bara konstatera att frågorna, åsikterna och tyckarna är många. Så vi bad vår praktikant Sebastian som pluggar till kostrådgivare att hjälpa oss. Och eftersom han är som han är (ambitiös och vetgirig) så grävde han ner sig djupt i detta omdebatterade ämne. Först ut är en intervju med Anki Sundin, nutritionist och näringsfysiolog. Men innan vi hoppar till intervjun måste vi bara klargöra en sak: Vad de i det här samtalet menar med soja är alltså själva sojabönan och produkter som framställs av den, t.ex. sojasås, tofu och sojamjölk.

När jag läser om soja så stöter jag ofta på ordet fytoöstrogen, och dess för- och nackdelar. Vad är fytoöstrogen för något?

– Fytoöstrogen ingår i den stora gruppen av så kallade anti-nutrienter, d.v.s. ämnen som inte är vitala för vår energiomsättning på det sätt som t.ex. vitaminer och mineraler är, utan de har andra egenskaper som kan vara bra, dåliga eller neutrala.

Är fytoöstrogen ett hormon?

– Fytoöstrogen är en hormonliknande substans som kan ha vissa östrogena egenskaper.

Visst finns fytoöstrogen i en massa andra livsmedel?

– Ja, men man brukar ta upp soja eftersom den utan konkurrens är den största källan till fytoöstrogener.

Påverkar fytoöstrogen den hormonella balansen?

– Den forskning som jag har tagit del av gör gällande att det kan påverka den hormonella balansen, men att det krävs oerhört stora mängder soja respektive sojaprotein för att kunna få till stånd en sådan påverkan. Jag får ofta frågan från människor som tränar mycket om de ska vara rädda för att äta soja. De tror att fytoöstrogenerna kommer att förstöra testosteronproduktionen och därmed hämma muskelutvecklingen. Då kan jag lugna dem med att det handlar om kilovis med soja varje dag för att man ska kunna mäta den typen av effekter av testosteron i blodet.

Och hur är det med dess påverkan på hjärt- och kärlhälsan? 

– Det finns indikationer på att soja kan vara positivt för hjärt- och kärlhälsa, inte minst för kvinnor. Nu hänvisar jag till studier som gjorts i Asien och det är ju stora skillnader mellan olika folkgrupper, men vi ska ändå verkligen komma ihåg att det inte bara är något negativt att det finns fytoöstrogener i maten.

Jag har läst att soja kan verkar förebyggande mot olika former av cancer, stämmer det?

– I det ämnet vill jag inte uttala mig, för där är jag inte expert. Jag tycker att vi i största allmänhet ska vara lite försiktiga med att uttala oss om skydd mot cancer, eftersom det är en så otroligt stor grupp av sjukdomar. Så av ödmjukhet skulle jag vilja bolla över den frågan till någon annan.

Vi tackar Sebastian för denna intervju och ser emot fler framöver! Fortsättning följer.

Tidigare på bloggen om soja:

Soja visar på förbättrad överlevnad i bröstcancer.

Sex myter om bröstcancer.

Sanningen om soja?

Följ oss gärna på Facebook och Instagram, och handla vår bok här. Och köp professor Bengmarks synbiotika här.

Dela

Kommentarer

  1. Jenny skriver:

    Fytoöstrogener är växt-östrogener som är svagare än kroppens egna östrogener (inklusive det östrogen som finns i ko-mjök). Det jag har läst är att fytoöstrogener klamrar sig fast i kroppen så att kroppens egna, starkare östrogener byts ut och att man därmed får en svagare effekt av östrogen, men har läst det på så många ställen nu att jag inte kan ange källa. Pernilla Berg har skrivit bra om soja flera gånger, bl a i tidningen Vego.

  2. Emelie skriver:

    Och hur är det med den höga halten fytinsyra och lektiner i soyaprodukter som inte är fermenterade, kommer ni att ta upp det? Jag pluggar själv till näringsterapeut och har hittils under hela kursen endast hört negativa saker om soya som inte är fermenterad pga dess påverkan på tarmslemhinnan och därmed näringsupptaget. Tack fär en underbar blogg!

  3. Sebastian skriver:

    Hej Emelie! I nästa del av intervjun så tas fytinsyran upp. Däremot pratade vi inte specifikt om kopplingen till tarmslemhinnan (om du inte menar fytinsyrans eventuella påverkan på mineralupptaget).

    Som vi påpekar i inlägget, så finns det många teorier om sojans påverkan på vår hälsa. Jag tycker personligen att det är svårt att finna en definitiv sanning!

    1. Food Pharmacy skriver:

      Tack, håller med!

Kommentera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vi har tyvärr inte tid att svara på alla frågor och kommentarer men uppmuntrar er läsare att tipsa och hjälpa varandra. Observera att du måste få en godkänd kommentar från en admin innan dina kommentarer visas.